Blog

Truet dyr på globalt plan - vedkommer også dig

Hvordan kan FN`s verdensmål for bæredygtig udvikling bringes ind i undervisningen i forhold til truet dyr

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi har på 7. Årgang arbejdet med nogle af FN`s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling. I den forbindelse har vi i naturfag arbejdet med truet dyr, og hvor vi har taget udgangspunkt i næsehornet som en case. Vi mødtes med Verdensmålskonsulenten Martin Keller fra Københavns kommune, videnscenter for Uddannelse for Bæredygtig udvikling og naturfag i Søndermarken, og hvor vi efterfølgende gik i Zoologisk Have for at høre om næsehornene.

Mayamarie Munkholm

Bestanden af næsehorn er gået meget tilbage, og det hvide nordiske næsehorn, der har levet i det centrale Afrika, er reelt uddødt. Næsehornene bliver jaget, skudt ulovligt og deres horn bliver solgt på det sorte marked, og det er mere værd end guld, og har været med til at finansiere nogle krige.

Det er tankevækkende, at der er så mange mellemled, der er involveret i handlen med næsehorn. Slutforbrugerne der køber næsehornspulveret bor i Sydøstasien, og de er ofte rige mennesker, der køber det, fordi de tror, at det kan helbrede kræft ifølge overtro og magi. Men næsehornet består af det samme stof, som der er i negle, hår, muskler og hud.

Krybskytteren som skyder næsehornet lever ofte i fattigdom/sult, og udfører det beskidte arbejde for at kunne forsørge sin familie. Man kan sige, at både slutforbrugeren i Sydøstasien og krybskytteren er i en desperat situation og befinder sig nederst i Maslow´s behovspyramide, men det undskylder dog ikke deres handling! Det er interessant, at man kan bruge FN´s verdensmål i et internationalt samarbejde og hjælpe mennesker ud af fattigdom eller uvidenhed, så de kan træffe nogle bedre valg, og de ikke så let bliver udnyttet. Det vigtige i dette forløb er også, at børn og elever bliver inspireret til at se, hvordan de selv kan gøre en forskel i deres hverdag i forhold til et ansvarligt forbrug og produktion.