Blog

Tværfagligt forløb om vandressourcer med vægt på designløsninger

Eleverne arbejder med et af de fællesfaglige emner i naturfag

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I et interkulturelt undervisningsprojekt i naturfag fokuserede kunstnere/designere fra Cape Town og eleverne på 8. årgang på klimaændringerne syd og nord for ækvator. Sammen med eleverne blev mulighederne for designløsninger undersøgt. Liesl Hartman, leder/kunstner og Fabian Hartzenberg, tekstildesigner/underviser i billedkunst, begge fra Peter Clarke Art Centre i Cape Town viste billeder og fortalte om Cape Town og om, hvordan klimaændringerne og vandkrisen påvirker dagligdagen. De talte om, hvordan indbyggerne i Cape Town sparer på vandet og lever med et minimalt vandforbrug, især i år, hvor tørken har ramt byen hårdere end nogensinde.

Mayamarie Munkholm

Sammen gennemgik de designløsninger fra begge sider af kloden. Eleverne fik mulighed for at være ”arkitekt eller designer” for en dag. Der blev lagt vægt på vigtigheden af at  samarbejde og af at følge de forskellige designprocesser. Fantasien fik derefter frie tøjler.

Der var mange løsninger på vandproblematikken:  alt fra at bruge havets ressourcer til at bruge regnvand såvel til brandslukning i slumkvarterene som i husholdningen og som drikkevand.

Der blev også tænkt på mulige former for transport af vand, så de lokale ikke skulle være henvist til at bære vandet på hovedet, og på at transportere vand fra områder med for meget vand til områder, hvor der mangler vand. De fleste løsninger kunne bruges såvel nord som syd for ækvator, hvilket betyder Eleverne byggede kreative, tredimensionelle skitsemodeller af genbrugsmaterialer, som de selv havde indsamlet.