Folkeskolens idrætsrådgiver

Blog

Bevægelsesbegrebet: Få eleverne på banen

Bevægelsesbegrebet er atter på dagsordenen. Målinger fra Sundhedsstyrelsen viser, at en del skoler stadig ikke lever op til kravene om de 45 minutters bevægelse dagligt. Det ender nu i en høring på opfordring fra undervisningsministeren. Få eleverne på banen, er mit råd.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: Privat

I dag observerede jeg elevernes færden og brug af skolens ganske få kvadratmeter. For hvad gør man egentlig som elev, hvis man er gammel nok til at være inde i frikvarterne, har lyst til leg og bevægelse, men skolens økonomi ikke kalder på de nyeste faciliteter. Ja, så opfinder man en ny aktivitet ud fra de remedier, man har til rådighed.

Det gav mig lysten til at bruge elevernes kreative og til tider lidt skæve ideer. Derfor inddelte jeg min 7. klasse i grupper á tre personer. De fik til opgave, at finde steder på skolens område (både inde og ude), hvor bevægelse og faglighed kan forenes. Hver gruppe skulle komme op med en leg, en stafet eller noget helt tredje, som kunne bruges i danskundervisningen. Mit krav var, at aktiviteten skulle indeholde både bevægelse og faglighed.

Folkeskolens idrætsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens idrætsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Der kom en del gode og brugbare ideer, for elever tænker ikke altid som voksne. De evner som regel af bryde ud af de gængse tankemønstre, og på den måde bliver de en fremragende flok hjælpere for mig som underviser.

Vi kan som lærere meget nemt havne i blindgyder, når vi eksempelvis skal ”revitalisere bevægelse i undervisningen”, som det lød i en artikel i folkeskolen d. 24. oktober i år.

https://www.folkeskolen.dk/913033/minister-vil-holde-hoering-bevaegelse-i-skolen-skal-revitaliseres

Gør brug af elevernes kompetencer

For hvorledes gør man lige det? Mange lærere strander ofte på tid, økonomi, struktur mm. som effektive bremseklodser for at komme videre blot med tankegangen.

Og ønsker man at rive sig selv med på det her bevægelse – trods modstand, mavesyre og hvad man nu ellers kan døje med – så kan man med fordel springe sig selv over som led og gå til eleverne.

Benyt nu endelig deres kompetencer! For de er superkompetente og som oftest fyldt med ideer og nye vinkler på undervisning – hvis blot de får lov.

En time som denne med eleverne ved roret kaster jo ikke kun guldkorn af sig. Enkelte grupper kommer med knap så brugbare løsninger – men processen og involveringen er vigtig for eleverne.

Du kan som lærer betragte sådan en øvelse her som at kigge i en opskriftbog. Det er sjældent, man ender med at lave mere end en ret fra en hel bog – men kommer man derfra med blot en enkelt lækker dish mere til repertoiret - så er det det hele værd.

På samme måde skal denne øvelse ses. Tænk hvis eleverne over et par timer kunne give dig blot tre brugbare aktiviteter til din undervisning.

Så er revitaliseringen godt på vej, og dine elever vil forhåbentlig føle et anderledes ejerskab over bevægelsesdelen, end hvis du som lærer udelukkende er ansvarlig.