Folkeskolens idrætsrådgiver

Blog

Gamle lege indeholder vigtige værdier

Min søn er startet i 0. klasse efter ferien. Favoritdagen er fredag, for der har de idræt. Det sjove er, at de lege, som de bliver præsenteret for, er mange af de samme lege, jeg lærte i min barndom.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: Pixabay.com

”Hospital-tik”, ”ståtrold”, ”to mand frem for en enke løb” og ”alle mine kyllinger kom hjem” er blot nogle af de lege, som min søn fortæller om, når vi taler om fredagens idrætstimer.

Hvordan kan det være, at det er de samme lege, der år efter år bliver genanvendt? Hvad er det, der gør, at de ikke ”uddør”, men derimod bliver hevet frem igen og igen?

Folkeskolens idrætsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens idrætsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Når jeg kigger nærmere på legenes indhold, så omhandler de alle vigtige værdier, som har betydning for børns trivsel og samvær.

Ærlighed

Én af værdierne handler om ærlighed. Er man blevet taget eller ej? I traditionel tik er der en del selvjustits, og legen er med til at forme en kultur, hvor man evner at regulere sig selv. Er man gang på gang uærlig ved forsøg på snyd, kan det koste på den sociale konto.

Samarbejde

Endnu en af legenes aktiver handler det om at kunne samarbejde. De fleste lege forudsætter, at man hjælper hinanden. Enten med at blive ’levende’ igen eller med at forblive i legen. Legen er afhængig af, at man enten selv bliver hjulpet, eller man hjælper andre. Det kræver eksempelvis også overblik at samarbejde i hospitals-tik, hvor man i en hvirvelvind af andre børn skal koordinere hjælpeindsats for andre samt konstant have øje for egen flugt og ”overlevelse”.

Sammenhold

Sammenhold er også en stærk drivkraft i de gamle lege, hvor ”alle mine kyllinger kom hjem” særligt har plads i min drengs hjerte. Glæden ved at stå sammen med de andre børn i den anden ende af hallen og gjalde retur mod fangeren, at ræven er på spil, er enorm hos de små, der med ild i øjnene hver gang løber, som var det for deres liv. At råbe i kor har en stor kraft ind i fællesskabsfølelsen, også selvom det hele foregår lidt parallelt.

Dannelsesaspektet

Skolelivets hverdagsramme er afhængig af, at eleverne udvikler sig på disse vigtige parametre. Dannelsesaspektet spiller ofte ind i en faglig sammenhæng, da de vigtige hensyn til hinanden – sameksistensen – er faglighedens fundament. Vi kan intet lære i et klasserum med elever uden evner indenfor flere dannelsesmæssige aspekter.

Flere af dem kan udvikles i et kropsligt forum med de universelle lege som ramme.

Kroppen husker ret godt – så legene er et godt afsæt for de mindste mod arbejdet med en god og stærk kultur i klassen.