Trine Hemmer-Hansen

Folkeskolens idrætsrådgiver

Blog

Idræt: Disse emner var i fokus i 2019

Begreber som kropsforskrækkelse, idrætsprøven og bevægelsesbegrebet dannede i høj grad et fundament for idrætsbloggen igennem 2019.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: www.flickr.com/chardes

Badekulturen:

Debatten om den manglende badekultur i folkeskolen florerer stadigvæk. Kropsforskrækkelsen blandt især pigerne er stadig en udfordring, og her er skrevet blogs om forældrenes rolle, og hvad lærerne gør på forskelige skoler rundt om i landet.

Folkeskolens idrætsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens idrætsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

https://www.folkeskolen.dk/1182842/bad-efter-idraet-kropsforskraekkelsen-starter-i-hjemmet

https://www.folkeskolen.dk/1116380/bad-efter-idraet-er-stadig-en-udfordring--hvad-goer-laererne

Idrætsprøven:

Idrætsprøven kan stadig fylde en del for især nye idrætslærere i udskolingen, og i løbet af 2019 er der skrevet nyttige blogs med huskelister til censor, gruppedannelse samt den vigtige vejledningsproces.

https://www.folkeskolen.dk/660026/idraetsproeven-tjekliste-inden-du-afleverer-til-censor

https://www.folkeskolen.dk/654259/idraetsgrupper-deadline-naermer-sig

https://www.folkeskolen.dk/699307/idraetsproeven-mangelfuld-vejledning-gaar-ud-over-de-dygtigste-elever

Bevægelsesbegrebet:

Vi kommer ikke udenom det omfangsrigt diskuterede bevægelsesbegreb. Fungerer det? Kan det måles på resultater/læringen, at der er mere fokus på bevægelse i undervisningen? Hvem skal træde i karakter for at opretholde de 45 minutter. Her er bud på, at både ledelsen og eleverne skal på banen.

https://www.folkeskolen.dk/937142/bevaegelse-i-skolen---der-skal-ledelse-til

https://www.folkeskolen.dk/937057/bevaegelsesbegrebet-faa-eleverne-paa-banen

https://www.folkeskolen.dk/917645/hold-fast-i-de-45-minutter

-----

Med et nyt år skudt i gang venter der nye oplevelser med faget idræt på skolerne rundt i landet. Udfordringer fordrer år efter år udvikling, og jeg glæder mig til at se, hvad 2020 får stillet skarpt på, hvad angår idrætsfaget.

Powered by Labrador CMS