Folkeskolens idrætsrådgiver

Blog

”Idræt i ørerne” – brug podcast i fjernundervisningen

Idræt er ét af de fag, som kan være vanskelig at tilgå virtuelt. En måde at kombinere bevægelse og idrætsfaglig viden kan være brugen af podcast.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: Privat

Hos os er udskolingseleverne sendt hjem til fjernundervisning. De skal undervises i samtlige fag – men det hele skal køre virtuelt.

Normalt er idræt jo et fag, hvor vi er væk fra computeren, og hvor vi arbejder i en helt anden arena. Dette scenarie tager jeg med mig ind i den virtuelle undervisning. Mine elever skal ud af sengen og væk fra computeren. De skal ud at gå/løbe, mens de får serveret en podcast i ørerne, som jeg som lærer endda kan opgive til afgangsprøven.

Folkeskolens idrætsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens idrætsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Podcast kan noget specielt, idet det visuelle aspekt er væk. Dette er de unge så bekendt med fra sociale medier og YouTube, så det er også en slet skjult fornøjelse for mig at servere noget lidt andet for dem. Med en podcast kan man næsten føle sig hensat til 80’erne, hvor kassettebånd med Tintin, eventyr og andre spændende fortællinger blev konsumeret af børn. Podcast er ikke drama, men derimod en samtale eller en monolog over et særligt emne.

Eleverne skal præsenteres for podcast-formen

Midt i en stærkt visuel tid, er podcasten blev en modpol til det forjagede billedbombardement, der er blevet synonym med vores tid. I podcasten giver man sig tid til et emne, og sætter samtalen i fokus. Stemmerne fører os igennem det udvalgte.

Podcasten begrænser ikke din aktivitet som en skærm med et visuelt budskab gør. Derfor er det vigtigt, at eleverne stifter bekendtskab med denne form for formidling.

Til brug i min undervisning gør jeg blandt andet brug af dette link: (det kræver dog abonnement)

https://idraet7-9.gyldendal.dk/bibliotek?view=list&query=idr%C3%A6t%20i%20%C3%B8rerne&group=a36195d0-ed68-4e17-a88f-db7f998b8340

De samme podcasts kan dog også tilgås gratis via den lilla podcast-app (som findes på de fleste smartphones) – søg på ’idræt i ørerne’.

De har en god varighed i forhold til brug i undervisningen (mellem 16-25 min. pr. podcast) og her bliver eleverne klogere på vigtige begreber som f.eks. ’den livgivende kamp’, ’fairplay’ og 'vejen til OL'.