Folkeskolens idrætsrådgiver

Blog

Idrætsfagets status version 2.0

I november måned 2016 skrev jeg en blog omkring idrætsfagets manglende status i skolen. Her halvandet år efter synes jeg, at faget har oparbejdet en noget anden status. Hvilke elementer ser jeg er i spil, nu hvor idrætsfaget i dag ses med andre øjne?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det har taget tid at implementere bevægelsei undervisningen. Nogle skoler er fint med på den front, mens andre stadig halter gevaldigt efter. Fokus på bevægelse eller ej så kan vi ikke komme udenom, at idrætsundervisningen spiller en væsentlig rolle. Nogle skoler har hævet antal idrætstimer for at opfylde kravet om bevægelse. Andre med begrundelser om mere fokus på trivsel og sundhed.

Prøven er fagets gevinst

Med idrætsprøvens tilblivelse kom der også mere seriøsitet omkring faget. En seriøsitet som både elever og lærere har taget sig til. Med en mere målrettet undervisning fra lærernes side, kommer der naturligvis også mere respekt omkring faget fra eleverne. Idrætsfaget er ikke længere faget, hvor der ’bare’ skal spilles og brændes krudt af, og det har helt sikkert taget flere år for både elever og lærere at vende sig til den tankegang.

Folkeskolens idrætsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens idrætsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Fagets kompetencer

Idrætsfaget kan bidrage med så meget mere end færdige spil og en puls på 200 i 60 minutter. Den nye form kræver en stor ansvarlighed af eleverne samtidig med, at de trænes i samarbejde, planlægning, fleksibilitet, kultur mm.

At se fagets status langsomt vokse på vores skole gør mig både glad og stolt.

Jeg glæder mig allerede til at skrive en version 3.0...

Her er linket til min første blog om idrætsfagets status:

https://www.folkeskolen.dk/597312/idraetsfagets-status