Folkeskolens idrætsrådgiver
Blog
Idrætsfagets status version 2.0
I november måned 2016 skrev jeg en blog omkring idrætsfagets manglende status i skolen. Her halvandet år efter synes jeg, at faget har oparbejdet en noget anden status. Hvilke elementer ser jeg er i spil, nu hvor idrætsfaget i dag ses med andre øjne?
Det har taget tid at implementere bevægelsei undervisningen. Nogle skoler er fint med på den front, mens andre stadig halter gevaldigt efter. Fokus på bevægelse eller ej så kan vi ikke komme udenom, at idrætsundervisningen spiller en væsentlig rolle. Nogle skoler har hævet antal idrætstimer for at opfylde kravet om bevægelse. Andre med begrundelser om mere fokus på trivsel og sundhed.
Prøven er fagets gevinst
Med idrætsprøvens tilblivelse kom der også mere seriøsitet omkring faget. En seriøsitet som både elever og lærere har taget sig til. Med en mere målrettet undervisning fra lærernes side, kommer der naturligvis også mere respekt omkring faget fra eleverne. Idrætsfaget er ikke længere faget, hvor der ’bare’ skal spilles og brændes krudt af, og det har helt sikkert taget flere år for både elever og lærere at vende sig til den tankegang.
Fagets kompetencer
Idrætsfaget kan bidrage med så meget mere end færdige spil og en puls på 200 i 60 minutter. Den nye form kræver en stor ansvarlighed af eleverne samtidig med, at de trænes i samarbejde, planlægning, fleksibilitet, kultur mm.
At se fagets status langsomt vokse på vores skole gør mig både glad og stolt.
Jeg glæder mig allerede til at skrive en version 3.0...
Her er linket til min første blog om idrætsfagets status:
https://www.folkeskolen.dk/597312/idraetsfagets-status