Folkeskolens idrætsrådgiver

Blog

Idrætsundervisning – uden hal, omklædning og bad

Fra i dag vender vi tilbage til normalt skema på vores skole. Det betyder, at idræt er tilbage på skemaet i de uger, hvor vi må være fysisk tilbage på skolen. Alligevel bliver undervisningen noget amputeret, da vi hverken har adgang til hal, må klæde om eller bade efter endt undervisning.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: Shando/Flickr.com

Det glæder mig, at vi nu igen kan vende tilbage til en mere normal hverdag. En kendt hverdag som betyder, at eleverne skal have alle deres fag og deres forskellige lærere. På vores skole kører vi normalt med bus til en anden skole, når vi skal have idræt. Her låner vi hal/omklædning, da vi ikke selv har faciliteterne til det. Dette kan ikke lade sig gøre i denne tid, og det er forståeligt nok. Det betyder derfor, at jeg står med det dilemma, at vi skal have idrætsundervisning, men uden mulighed for at klæde om eller få et bad efterfølgende.

Selvfølgelig kan jeg køre undervisning med fokus på den teoretiske viden, men det sidste mine elever har brug for lige nu er mere stillesiddende undervisning. De trænger til at bruge kroppen gennem bevægelse, leg, puls, tempo, konkurrence og grin gennem de forskellige indholdsområder.

Folkeskolens idrætsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens idrætsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

For mig at se består dilemmaet i, at jeg underviser de ældste elever, hvilket gør det endnu mere vanskeligt at bede om puls, intensitet og fart, da de er i den alder, hvor badet efter idræt er både nødvendigt og vigtigt.

Omstillingsparathed endnu engang

Mange tiltag i perioden med Covid-19 har ikke altid givet mening. Jeg skal nu sørge for en god idrætsundervisning med ganske få ressourcer. Jeg kan naturligvis være ude, men den aktivitet, tiden kalder på, er udsat for skærpende omstændigheder. Flere af de ældre elever gider ikke involvere sig synderligt, hvis ikke de kan bade efter undervisningen, og er vejret ikke med os, så har jeg et klasseværelse til rådighed.

Jeg har efterhånden lært, at denne periode handler om udfordringer, der skal løses. Udfordringer der ikke altid følges ad med løsningsorienterede strategier. Indimellem må jeg blot parere ordre og forsøge at få det bedste ud af dagene sammen med eleverne. Det må være det niende eller tiende lag af omstillingsparathed, jeg trækker frem denne sæson.

Ingen hal

Ingen omklædning

Intet bad

No worries! Vi finder ud af det!!!