Folkeskolens idrætsrådgiver

Blog

Kære vejrguder: ”Lad solen skinne de næste 14 dage”

På tirsdag skal jeg møde min 8. klasse og på onsdag min 6. klasse efter nedlukningen. Det er snart tre måneder siden, at vi har været samlet som klasse. Det er dog med blandede følelser, at jeg kigger på næste uges program. For al undervisning SKAL foregå udenfor…

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: Pixabay.com

Jeg tror aldrig, at jeg har tjekket vejrudsigten så ofte, som jeg har gjort det i denne weekend. Først lovede de sol – nu lover de regn 50 % af tiden.

På den ene side er jeg glad for, at vi endelig kan slippe væk fra skærmen og mødes ”in real life” – lege, grine og lave opgaver hvor både bevægelse og frisk luft er inkluderet, men på den anden side er jeg også noget betænkelig ved denne nye udendørs situation. For vi er dybt afhængig af vejret.

Folkeskolens idrætsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens idrætsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Vi må ikke få et telt, en pavillon eller andet, hvor vi bare kan søge lidt læ i tilfælde af regnens pisken, og det kan for mig at se give store udfordringer ift. at kunne gennemføre en undervisning fra kl. 9:00-13:00.

Lad skoletasken blive hjemme

Vores fokus bliver helt klart på det sociale aspekt. Eleverne skal ikke medbringe computer eller fagbøger – til gengæld må de meget gerne tage en campingstol under armen, for vi har ingen borde eller stole til rådighed i de fire hele klokketimer, hvor vi skal være på skolens udearealer.

Jeg må ærligt indrømme, at jeg er noget spændt på de næste to ugers ’forsøg’. Det skal jo gerne blive en god oplevelse for eleverne at komme tilbage på skolen. Ikke en kold, våd og frysende omgang!

Vi vil naturligvis holde os aktive og fylde dagen ud med stof, som eleverne kan bruge undervisningsmæssigt, men rammen er ikke rigtig gennemtænkt af beslutningstagerne.

Det værste ville være, hvis vi får møgvejr de næste par uger – for så bliver det ikke en rar oplevelse at komme tilbage, og så står vi med en dobbeltregning. Nemlig elever der både var trætte af hjemmeskole, men nu også skal føle mishag ved tilbagevenden.

Denne dobbelte ”hammer” har man med beslutningen om udeundervisning givet lave odds, og er det et væddemål, der går hjem, så er det en omgang forslåede elever, der kommer til at hutle sig gennem første tilbagevenden.

Så kære vejrguder – jeg håber, at I hører mine bønner. Lad vores elever få en god, tålelig og tør start efter flere måneder uden fællesskab.