Folkeskolens idrætsrådgiver

Blog

Kommer Corona til at ændre idrætsundervisningen?

Skal vi som lærere til at ændre vores didaktiske vinkler i forhold til den berøring, som idræt har haft som en af styrkerne i faget?

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: Chilli Head/Flickr.com

Vi spritter af som aldrig før grundet Corona-virus, og hyppig håndvask er ligeledes en fast ingrediens før og efter undervisning.

I madkundskab har der altid været denne stringente tilgang til hygiejne, men nu spredes desinficeringen også til alle andre fag.

Folkeskolens idrætsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens idrætsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Idræt har dog den udfordring, at man er i kontakt, har med samme bold at gøre, benytter den samme måtte osv.

Vi har i faget nu en mikrologistisk opgave at tage på os, når nu faget vender tilbage for fuld styrke.

For hvordan sørger vi for at skabe en god og risikominimeret undervisning i et fag, der bl.a. lever gennem kontakt og samspil?

Jeg har i min aktive tid aldrig tørret en bold, en frisbee eller en måtte af efter brug i idræt – men mon ikke det kommer til at ske nu. Min tilgang til faget kan også blive anderledes ud fra de retningslinjer, som vi fremover bliver præsenteret for.

Sker der en ændring i faget?

Vi fik ved Corona start at vide, at virkeligheden kunne være forandret for altid.

Det samme kan gøre sig gældende for idrætsfaget.

Nu er det ikke fordi, jeg allerede går og redefinerer min undervisning, for lad os nu se, hvad der sker.

Men må jeg i mit hoved forberede mig på en eller anden form for ændring?

Det kan kun tiden vise.