Folkeskolens idrætsrådgiver

Blog

Move Aarhus – sociallæring med kroppen i fokus

Slå rødder! Voks! Inspirer andre! I dag har 8. årgang på min skole haft besøg af to konsulenter. De repræsenterer Move Aarhus, som i disse år især har fokus på bevægelse i skolen. Dette forløb behandler dog også begreber som fysisk, personlig, faglig og social bearbejdelse.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Dag 1 har budt på mange forskellige øvelser. Fælles for dem er brug af musik og krop. Der blev taget udgangspunkt i elevernes komfortzone og diskuteret om hvornår de træder ind i deres læringszone.

Vores to 8. klasser er sammen om det her projekt de næste tre hele dage. Det er dage fra 8.10-14.10, hvor det almindelige skema er hevet ud af kalenderen, og i stedet sættes der fokus på sociale kompetencer, som gerne på sigt skulle kunne ses på det faglige plan.

Hvorfor er det så vigtigt?

Folkeskolens idrætsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens idrætsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Vores i forvejen lille 8. årgang bliver endnu mindre til næste år grundet diverse efterskoleophold, så derfor er det endnu mere vigtigt, at klasserne kender hinanden godt på kryds og tværs.

Under hele dagen lavede eleverne øvelser på tværs af klasserne. De blev udfordret i mange forskellige henseende – alligevel havde de hele vejen igennem eleverne med. Der var klap, musik, kampråb og en fin veksling mellem korte teorioplæg og samarbejdsøvelser.

Jeg tror på, at dage som disse er godt givet ud. Til kommende projekter, emneuger, idrætstimer eller niveaudelinger på årgangen. Det hele handler om at udfordre sig selv, så de kommer ud i læringszonen, og det kan mine elever blandt andet lære ved hjælp af dagen i dag -  og så foregår det hele stort set i bevægelse.

Jeg glæder mig til dag 2 i morgen…