Folkeskolens idrætsrådgiver

Blog

Pigernes fokus på egen krop

Der er meget på spil for især pigerne i 6. klasse. Det er her, der for mange sker rigtig meget med deres krop. Samtidig er der også stor forskel på drengene og pigernes modenhed, og på baggrund af dette kan jeg mærke en efterspørgsmål på opdelte samtaler.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: Pixabay.com

I dag i dansktimen kom der to piger hen til mig og spurgte, om vi ikke snart skulle have de der ’opdelte pige/drenge-snakke’ i klassen. Det har vi gjort flere gange før – og med god succes.

Jeg kan godt lide tanken om, at pigerne også henvender sig til mig, når de mener tiden er inde til personlige pigesnakke. Disse samtaler kan være med til at skabe et mere nuanceret selvbillede for de fleste, da man gennem den fælles dialog får kørt et reality-tjek på sig selv. ”Er jeg helt underlig, eller har de andre det ligesom mig ind imellem”.

Folkeskolens idrætsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens idrætsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Pigerne på 6. årgang er langt mindre generte i forhold til at ’turde’ spørge om de ting, der rører sig i deres liv. De er nysgerrige på alt det, de intet ved om endnu, og de har en dejlig spontan spørgelyst.

Derud over handler det meget om, at være i et trygt miljø med gode klassekammerater og en lærer, de har tillid til.

Refleksionsrummet

Som jeg indledningsvis skriver, så er der meget på spil for pigerne. De er gennem sociale medier, reklamer, film, tv osv. underlagt nogle idealer, som de skal have bearbejdet og kørt gennem en længere personlig proces, før de kan erkende, at de ikke kan definere sig selv ud fra andre – og særligt ikke de ypperste træningsguruer, fitnessmodeller og skuespillerinder som nettet og verden generelt flyder over med.

Dette er et snævert kighul til en verden, der glorificerer kroppen og den benhårde træning samt diæt.

Pigerne trænger til at få et rum til refleksion over selvet. Egen krop og udvikling skal i fokus fremfor jagten på en andens krop.

Her kan jeg som lærer facilitere med et rum, hvor dialog og åbenhed kan møde eleven i et personligt ærinde.