Folkeskolens idrætsrådgiver

Blog

Skolernes udearealer appellerer ikke til bevægelse

For lidt over 20 år siden forlod jeg folkeskolen. Når jeg tænker tilbage på min tid på min daværende skole er det bestemt med gode minder i rygsækken. Jeg mindes især to gode ting. Lærernes kolossale betydning for min trivsel samt leg og bevægelse i frikvarterne. Derfor gør det blandt andet ondt at se, hvilket forfald skolernes udeområder efterhånden er i.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: Trine Hemmer-Hansen

Ikke nok med at min datter efter sommerferien startede på min gamle folkeskole – så valgte vi oven i købet også for nogle år siden at købe hus klods op af skolen.

Jeg har gode minder fra skolen og nærområdet. Det er og var et trygt miljø at vokse op i. Vores husplacering har resulteret i rigtig mange gå/legeture rundt på skolens udearealer – optimalt for små børn.

Folkeskolens idrætsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens idrætsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Udearealernes manglende prioritering

På mine mange ture rundt om skolen har jeg dog bidt mærke i, at mange af skolens udefaciliteter ikke ligefrem lokker til leg og bevægelse. Der står blandt andet fodboldmål, som kunne ligne noget fra min tid, og flere små gårdhaver står simpelthen øde hen - fyldt med ukrudt.

Jeg ved, at der er økonomisk lavvande på rigtig mange skoler. Der er mange ting der skal prioriteres – men de skoler jeg har kendskab til, har udearealerne ikke ligget øverst på listen.

Forskning viser, at bevægelse har betydning for læring, trivsel og sundhed – men synet, der mødte mig på min gåtur med min datter her i dag, fik mig til at spekulere over, om den manglende kvalitet af udefaciliteter kan få eleverne til at vælge andre alternativer i frikvarterne end den friske luft og glæden ved bevægelse?