Folkeskolens idrætsrådgiver

Blog

Tænk bevægelse og variation med ind i fjernundervisningen

Midt i den nuværende udfordring, hvor arbejde og undervisning af egne børn skal gå hånd i hånd, gør vi brug af en del bevægelse og generel variation i vores hjemmeundervisning. Det giver luft til både hoved og eget arbejde.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: Privat/Trine Hemmer-Hansen

På vores lille sorte tavle i køkkenet hænger ugens skema. Der skal læses, regnes, dyrkes idræt og være kreative. Lærerne har lagt fine og brugbare opgaver ud til mine børn, som går i hhv. 0. og 2. klasse, men kun fantasien sætter grænser for, hvordan de forskellige opgaver kan løses.

Timerne bliver for hårde for alle parter, hvis det hele skal være ’røv til sæde’ undervisning, så jeg takker derfor vejrguderne for at lade solen skinne. Det giver heldigvis endnu flere muligheder for at honorere de opgaver, lærerne har stillet, på en måde, hvor bevægelse og leg er inkorporeret.

Folkeskolens idrætsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens idrætsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Her er nogle af de idéer, som vi herhjemme har brugt første uge på i dansk og matematik:

Dansk:

  • Lad børnene læse højt via skype til bedsteforældrene – på den måde sker der en variation i ’læsebåndet’ – og det er samtidig lidt hyggeligt, når man nu alligevel ikke må se hinanden ’live’.
  • Min dreng sjipper antal stavelser i ordene – min datter staver ord for mig, mens hun sjipper x antal gange.
  • Månedsopgaven omhandlende dyr fra USA handler ikke kun om at blive færdig og løse de mange danskfaglige opgaver, men i lige så høj grad om at se billeder og klip om dyrenes liv. Her trænes også søgen på google og YouTube. Samtidig har Kattegatcentret m.fl. live streamet i perioden.
  • Lige nu er der mange hjemmesider, hvor der kan lyttes til lydbøger gratis (Vi bruger f.eks. Nextory.dk). Her kan man lytte ude i haven på en bænk med dyne over, mens man får sin ’10-mad’ eller der kan lyttes, mens man alligevel skal rydde op på sit værelse.

Matematik:

  • Regnestykkerne på matematikfessor kan også sjippes og lægges sammen.
  • Vi har spillet kortspillet ’krig’ ca. 37 gange de sidste syv dage 😊
  • Strategispillet ’Rummikub’ handler udover brikkerne med tal også en del om sammensætning og afkodning af systemer – det kan en dreng på 7 år sagtens lære at mestre.
  • Min dreng skal blive bedre til at lære klokken, så det træner vi herhjemme – brug hjemmesiden: www.lærklokken.dk – herefter går vi ture og kigger på klokken undervejs. ”Hvad er klokken nu”? ”Om 15 min. skal du komme hen til mig og sige hej” mv.
  • Der bliver lavet butik med en masse varer som prissættes. Vi leger at købe flere varer på samme tid (træner plus-stykker) og har også leget at komme retur med varer, som vi ikke ville have alligevel. (minus-stykker).
  • Vi laver hjemmelavet pizza og skærer dem ud i x antal stykker. ”Skær pizzaen ud, så vi alle får to stykker – hvor mange stykker er det?”.

Hvilke gode idéer bruger I derhjemme, for at få variation og bevægelse med i de allerede stillede opgaver?