Folkeskolens idrætsrådgiver
Blog
Tænk bevægelse og variation med ind i fjernundervisningen
Midt i den nuværende udfordring, hvor arbejde og undervisning af egne børn skal gå hånd i hånd, gør vi brug af en del bevægelse og generel variation i vores hjemmeundervisning. Det giver luft til både hoved og eget arbejde.
Foto: Privat/Trine Hemmer-Hansen
På vores lille sorte tavle i køkkenet hænger ugens skema. Der skal læses, regnes, dyrkes idræt og være kreative. Lærerne har lagt fine og brugbare opgaver ud til mine børn, som går i hhv. 0. og 2. klasse, men kun fantasien sætter grænser for, hvordan de forskellige opgaver kan løses.
Timerne bliver for hårde for alle parter, hvis det hele skal være ’røv til sæde’ undervisning, så jeg takker derfor vejrguderne for at lade solen skinne. Det giver heldigvis endnu flere muligheder for at honorere de opgaver, lærerne har stillet, på en måde, hvor bevægelse og leg er inkorporeret.
Her er nogle af de idéer, som vi herhjemme har brugt første uge på i dansk og matematik:
Dansk:
- Lad børnene læse højt via skype til bedsteforældrene – på den måde sker der en variation i ’læsebåndet’ – og det er samtidig lidt hyggeligt, når man nu alligevel ikke må se hinanden ’live’.
- Min dreng sjipper antal stavelser i ordene – min datter staver ord for mig, mens hun sjipper x antal gange.
- Månedsopgaven omhandlende dyr fra USA handler ikke kun om at blive færdig og løse de mange danskfaglige opgaver, men i lige så høj grad om at se billeder og klip om dyrenes liv. Her trænes også søgen på google og YouTube. Samtidig har Kattegatcentret m.fl. live streamet i perioden.
- Lige nu er der mange hjemmesider, hvor der kan lyttes til lydbøger gratis (Vi bruger f.eks. Nextory.dk). Her kan man lytte ude i haven på en bænk med dyne over, mens man får sin ’10-mad’ eller der kan lyttes, mens man alligevel skal rydde op på sit værelse.
Matematik:
- Regnestykkerne på matematikfessor kan også sjippes og lægges sammen.
- Vi har spillet kortspillet ’krig’ ca. 37 gange de sidste syv dage 😊
- Strategispillet ’Rummikub’ handler udover brikkerne med tal også en del om sammensætning og afkodning af systemer – det kan en dreng på 7 år sagtens lære at mestre.
- Min dreng skal blive bedre til at lære klokken, så det træner vi herhjemme – brug hjemmesiden: www.lærklokken.dk – herefter går vi ture og kigger på klokken undervejs. ”Hvad er klokken nu”? ”Om 15 min. skal du komme hen til mig og sige hej” mv.
- Der bliver lavet butik med en masse varer som prissættes. Vi leger at købe flere varer på samme tid (træner plus-stykker) og har også leget at komme retur med varer, som vi ikke ville have alligevel. (minus-stykker).
- Vi laver hjemmelavet pizza og skærer dem ud i x antal stykker. ”Skær pizzaen ud, så vi alle får to stykker – hvor mange stykker er det?”.
Hvilke gode idéer bruger I derhjemme, for at få variation og bevægelse med i de allerede stillede opgaver?