Christel Aulkær Moll

Blog

Curlingvejledere

Hvad gør man, når man som vejleder kommer til at stille sig så meget til rådighed for sine kollegaer, at man får overtaget deres arbejde?

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For nylig besøgte jeg en skole, hvor udviklingen af det pædagogiske læringscenter er godt i gang. Skolen kalder sine PLC medarbejdere for Læringspartnere, og hen over dette skoleår, indgår vejlederne i seks-ugers læringsforløb med to kollegaer ad gangen, fx dansklæreren og natur/tekniklæreren i 5. A.

Med denne organisering burde trædestenene for vejledernes understøttelse af kollegaers udvikling af undervisning være lagt. Udfordringer, som andre skoler kæmper med, fx uhensigtsmæssig skemalægning, få vejledertimer eller en læringskultur, hvor hver passer sit, er ikke det, der presser denne skole. Derimod boksede vejlederne med helt andre problemer, som skabte barrierer for læringspotentialet i vejledningssituationen.

Hvem har aben?

Det viste sig, at vejlederne kom til at ”overtage aben” fra kollegaerne. Helt konkret havde flere af dem oplevet, at de i samarbejdet med kollegaer pludselig var drivkraften i både planlægningen, gennemførelsen og evalueringen af undervisningen. ”Det er ikke fordi lærerne ikke vil og kan, det bliver bare meget nemmere i en presset hverdag, at jeg gør det”, fortalte en matematikvejleder. Og en AKT vejleder supplerede: Jeg har oplevelsen af, at jeg kommer til at curle mine kollegaer, jeg kommer til at gøre deres arbejde for dem. Men det er jo meningen, at de selv skal lære det – det er det, der er min opgave - altså at understøtte dem i denne læring”. 

Vejlederne var tydeligvis frustrerede over at ”lade sig bruge forkert”, og vi havde en længere snak om balancen mellem at gøre sig attraktiv som vejleder - uden at overtage kollegaens opgaver. Vejlederne kom simpelthen til at over-tilbyde sig i forsøget på at gøre sig attraktive. Og derved førte deres understøttelse i virkeligheden til, at kollegaerne blev frarøvet muligheden for at lære nyt.

- Kan I genkende situationen? Er det et enkeltstående tilfælde, eller en af de udfordringer, der ligger i vejlederrollen anno 2019 i den danske folkeskole?

Christel Aulkær Moll

Christel Aulkær Moll er ledelseskonsulent og underviser på diplomuddannelser ved UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole. Hun er skolemenneske ind til benet, har været lærer i 17 år og uddannet pædagogisk it-vejleder. Christel har i en årrække arbejdet med PLC og skoleledelse i Undervisningsministeriet og har en kandidatgrad i almen pædagogik. Christel er særligt optaget af at sætte spot på vejlederrollen i PLC. Hun er nysgerrig på, hvordan vejledere og ressourcepersoner styrker deres indflydelse på skolernes pædagogisk-didaktiske praksis, bl.a. gennem samarbejde med skolens ledelse. Christel arbejder med PLC fra bekendtgørelsen til den konkrete indsats i 4. B. og inviterer til dialog og refleksion over PLCs virke i skolen.