Christel Aulkær Moll
Blog
Når skolens vejledere bliver en ressource i teamudvikling
Som vejleder i skolen kender de fleste til opgaven med at vejlede den enkelte kollega i forhold til et fagligt emne eller fx vejledning i forbindelse med en test. Men på flere og flere skoler bredes vejlederopgaven i disse år ud og tager form ind i rollen som læringsvejleder.
På skoler i bl.a. Odense, Vejle og Esbjerg ser man det; vejledere træder mere og mere ind som dem, der understøtter udviklingen af teams som professionelle læringsfællesskaber.
Det kan være på årgangsteams, hvor skolens vejledere også har rollen som teamkoordinatorer. Her bliver vejlederens opgave noget anderledes end den faglige vejledning og sparring med kollegaer, for som teamkoordinator har man til opgave at lede teamets samarbejde, refleksion og didaktiske udviklingsarbejde. Vejlederen får altså her en vigtig funktion i styrkelse og videreudviklingen af skolens indsatser helt tæt på praksis.
De skoler og kommuner, der arbejder med teamudvikling og professionelle læringsfællesskaber ved det godt; det er både spændende og en svær opgave at skabe en styrket læringskultur – og det tager tid.
Anders Jensen, lektor cand. pæd. i didaktik, Pædagogik og Læring UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole er en af dem, der gennem en årrække har arbejdet med vejlederens muligheder ind i skoleudvikling. Derfor har Anders et aktuelt indblik i skolens vejlederpraksis – og de udfordringer og muligheder, der relaterer sig til det videre arbejde med årgangsteamet som professionelt læringsfællesskab.