Blog

Kortprosa dagbog

Hybrid af genrer

Offentliggjort Sidst opdateret

Creative Writing

Cecilie Rosdahl, født 1975, er uddannet billedkunstner, manuskriptforfatter og lærer med en kandidat i didaktik (dansk). Cecilie er også High Performance Master Coach i præstationsfremmende psykologi, og forfatter til flere romaner og skrivemanualer, herunder målrettet folkeskolen: Forfatterværksted og Creative writing. Bloggen handler om kreative skriveøvelser og overvejelser i forbindelse med at undervise i fiktionsskrivning. Cecilie holder desuden skrivekurser i romanskrivning og creative writing.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I denne tid kan eleverne arbejde med ekspressiv skrivning i form af kortprosa dagbog. Kendetegnede for kortprosagenren er, at den leger med sig selv som genre. I kortprosa dagbog leger teksten således med dagbogen. Ofte er der i en dagbog klare bekendelser fra et fremtrædende jeg, mens der i kortprosa tit bliver skrevet mellem linjerne. Kortprosa dagbog kombinerer og leger med på og mellem linjerne.