Folkeskolens danskrådgiver

Blog

Børnestavning: Fejlene retter vi senere…

Børnestavning er det store hit hjemme hos os for tiden. Min datter og hendes klassekammerater fra 0. klasse knokler løs med at få bogstaverne rigtigt sat sammen til de mange ord, de gerne vil skrive. Det er langt fra alle ord, jeg kan forstå, men så længe det er ok at stave derudaf, så bevares der flow i historiefortællingen og motivationen dræbes ikke.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: Privat

I går kom pigerne stolte ud fra værelset efter de havde fordybet sig i en historieskrivning om  en familie, der skulle på skovtur. En bog der både krævede tape, papir, tusser, kreativitet og fantasi. Jeg bad pigerne selv om at læse historien op for mig – mest fordi der var en del steder, hvor jeg simpelthen ikke kunne tyde deres ord. Så i stedet for, at de følte at deres historie ikke var til at afkode for en voksen, lyste de helt op i takt med, at de ivrigt forsøgte at læste historien op for mig.

Folkeskolens danskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens danskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Børnestavningens positive elementer

Børnestavning er for mig simpelthen genialt. Børnene kan ikke fejle – de kan kun blive mere og mere trygge ved brugen og sammensætningen af bogstaverne.

I nutidens samfund hvor der (i en alt for tidlig alder) bliver sat et gevaldigt pres på børn, er jeg fan af det ’ikke perfekte’ pusterum, som børnene i start-skolealderen kan få lov at navigere rundt i via børnestavning.

Allerede i 2. klasse skal de have Nationaltest, og derefter stiger kravene/testene blot yderligere. Børnene bliver vurderet og testet på mange parametre gennem livet – både fagligt og socialt.

Derfor er det så vigtigt for de yngste elever, at de bliver set for deres initiativ og gåpåmod fremfor deres ”korrekte produkt”.

Bliver man bremset og holdt hen med forventningen om rettelser, så mister de for hurtigt lysten til den kreative tanke.

Som nævnt før er oplevelsen af flow i skriveprocessen afgørende for, om børnene evner at ”forsvinde ind” i sin historie.

Fejlene…dem retter vi senere!