Trine Hemmer-Hansen

Folkeskolens danskrådgiver

Blog

Læsebogens indhold er afgørende for at knække læsekoden

Motivationen for at knække læsekoden i de første skoleår er altafgørende for at opretholde lysten og gå-på modet mange år frem. Her er det vigtigt, at den første læsebog giver mening for barnet at læse, ellers kan der hurtigt opstå en lidt opgivende holdning til det at kunne læse. Det kan ændres med den rette læsebog – og her finder jeg stadig en noget ældre bog relevant.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: Pixabay.com

Hvad skal vægtes højest, når bogstavernes lyde skal sættes sammen til ord hos de mindste på skolebænken? Hvad driver motivationen hos de små?

Folkeskolens danskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens danskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Når min datter i 1. klasse arbejder med læsning, så er de lydrette ord vigtige for hende. Det er dem, der skaber flow i læsningen, og det er dem, der giver hende troen på projektet.

De er dog i klassen startet med en anden bog i år. En sværere bog. Der er fine billeder, og historien omhandler trolde, nisser og mennesker. Forfatterne har blot fortabt sig en smule i historien, og de har ikke nok fokus på de kæder af lydrette ord samt gentagelser, som er så vigtige for den nyudklækkede læser.

Læseren tages seriøst

Det synes jeg derimod ”Den første læsning” af Ina Borstrøm og Dorthe Klint Petersen (1999) har. Historierne omhandler Ida og Emil samt deres familie. Bogen er bygget op omkring navnene på familiemedlemmerne, og så rulles der ellers af sted med gentagelser og let læselige ord rullet ind i syv små historier.

Illustrationerne er konstant underbyggende for handlingen, og historierne skifter mellem at handle om teater, piger, drenge, konkurrence, spænding og lidt science fiction med tur til månen.

Bogen benytter på fremragende vis IKKE de prik-anvisninger angående stavelser, som ind imellem kan forvirre børn mere end de gavner. Bogen tager den nye læser seriøst, og den bygger smukt op frem mod side 135, hvor Ida og Emil kommer hjem med rumskib og holder fest i haven med alle hovedaktørerne.

Der er i hvert fald forskellig grader af motivation herhjemme, afhængig af hvilken bog der ligger klar til dagens læsetræning. 

Powered by Labrador CMS