Folkeskolens danskrådgiver
Blog
Site inspirerer til fornyet læseglæde
Læsning er vigtig. Hver dag. Det kan jeg sige mange gange til mine elever. Alligevel har jeg manglet inspiration og variation til at få mine elever til at vælge læsningen af egen fri vilje – især i ferierne. Sitet ’20 minutter’ sætter især fokus på, hvordan der i indskolingen kan skabes motivation til at læse – og det kan være et boost frem mod bedre vaner i de ældre klasser.
Foto: Pixabay.com
Nogle dage må selv vores kompetente og dygtige bibliotekar give op overfor især mine udskolingsdrenges manglende lyst til at læse. For ét er at finde en genre/forfatter, som de godt kan lide – noget andet er at gøre den meget faste rutineprægede måde at læse på spiselig. Jeg har savnet alternativer til den klassiske ”Der skal være helt ro – og så læser I selv hver især” eller ”I læser højt med sidemakkeren”.
’20 minutter’ har gode eksempler på, at forny læseseancen hos børn generelt. Og måske skal vi herned og starte, for at vi kan skabe læsevaner, der holder ved også i de større klasser.
Jeg ved, at drenge ofte bliver stigmatiseret i forhold til læsning. For de sidder ikke med bøger ligeså meget, som piger gør. Der er dog undersøgelser, der viser, at drenge i udskolingsalderen fortsat læser – blot mere på nettet. Dette kan dog godt karakteriseres som en lidt flakkende og fragmenteret læsning.
En tidlig læsestart er vigtig
I forhold til de ældre skoledrenge og deres glæde ved evt. bøger og litterære tekster skal man kigge lidt bagud og se på, hvad der i en tidligere alder kunne have været gjort, for at en god læserutine kunne bibeholdes selv i en udskolingsalder.
På sitet er der flere ideer til måder at læse sammen på i opstartsfasen.
Der lægges vægt på, at det at læse forskellige genrer er vigtigt, og at starten kan sætte standarden for dit barns potentiale. Motivation og mængde er vigtigt her.
Undersøgelser viser ifølge sitet, at den svageste gruppe læsere læser ca. 100.000 ord årligt, mens den stærke gruppe når op i nærheden af 50.000.000 ord.
Forståelsen vokser dermed i forhold til det litterære, og får børnene en god start på læsningen, så vil forståelsen hurtigt blomstre, hvilket igen vil gøre arbejdet nemmere senere.
Følg ’20 minutter’
Dette trækker naturligvis tråde frem til udskolingen, hvor eleverne ud fra undersøgelser vil have sværere ved det tekstmæssige arbejde og forståelsen heraf, hvis de har haft en lav mængde ord årligt gennem sit skoleliv.
Samtidig kan jeg konkludere, at de 20 minutter dagligt, er godt givet ud, hvis der ønskes en større bredde i barnets læseforståelse.
Sitet ’20 minutter’ er ikke garant for noget resultat, men jeg synes, at siden er et kig værd på facebook, hvor mange posts indeholder tips og tricks til adgang til e-reoler, læseøvelser, undersøgelser og meget andet.
Det er også oplagt, at bruge sitet til forældresamarbejde. At skaberne benytter facebook flittigt er her en gave, for mange gange i løbet af en uge er der updates og inspirerende indhold til at støtte sit barn frem mod en god læsestart. Dermed bliver det enormt brugervenligt for forældrene.
Jeg bliver i hvert fald inspireret både som lærer og forælder.
Følg sitet på facebook her: https://www.facebook.com/20minutter/