Dansk på læreruddannelsen
Blog
Oprydning i værkstedet
Oprydningsiver på EMU'en er gået ud over det mangfoldige inspirationsmateriale. EMU må på jagt efter gode forløb og gøre dem tilgængelige.
Igennem nogle år har EMU’en fungeret som et gammelt værksted: Lige inden for døren stod de ting, som man tog frem tit (som fx oversigterne over fagets kompetencemål). Til gengæld kunne det knibe med at vove sig længere ind, fordi det hurtigt blev uoverskueligt – og måske tilmed lidt støvet. Nu har ministeriet ryddet godt og grundigt op i værkstedet – eller måske ligefrem flyttet tingene over i et nyt og lysere rum. EMU’en er relanceret med nyt indhold og ny layout.
Det er på sin plads: Gennem årene har EMU’en været præget af frodig knopskydning med mange interessante kringelkroge at løbe ind i, hvis man slentrede omkring derinde. Der var samlet mange forskellige inspirerende forløb og idéer til danskundervisningen, som samtidig gav EMU lidt præg af historisk arkiv over strømninger og tendenser i danskfaget.
Bagsiden var, at det var mindre oplagt at benytte EMU’en som afsæt for fx danskundervisningen i læreruddannelsen. De studerende skal jo gerne møde forløb, der tager afsæt i fagets aktuelle status og bestemmelser. Og det kunne man ikke altid være sikker på gjorde sig gældende for de mere afsides liggende dele af EMUen.
Men lad os kigge ind i det nye rum: Samlet set er indholdet i den nye EMU klart mere overskueligt. Indholdsområderne er stort set de samme som i den gamle EMU: det er stedet, hvor du hurtigt kan finde fagets mål, vejledning, læseplan, fokuspunkter mv. Denne del ligner meget den gamle EMU.
Men går man på jagt efter inspiration, har oprydningsiveren sat sig sine spor, mangfoldigheden og det spraglede er gået tabt. På nuværende tidspunkt er det ret begrænset, hvad der findes af inspirationsforløb. Det er ærgerligt, for EMU er nemlig ikke bare en inspirationskilde, men også nogle gange en ven i nøden, hvor læreren i en travl hverdag hurtigt kan hente rammer til undervisningsforløb med en rimelig sikkerhed for at kvaliteten er i orden. En opfordring må være at man sætter gang i processen med få mere konkret undervisningsinspiration ind.
I samme ombæring kan man så passende arbejde med at gøre adgangen til de enkelte dele af EMU’en lettere. Man har valgt et layout med en gennemgående bjælke, som åbner hver gang man klikker. Det betyder, at der skal scrolles en del, før man kommer til selve indholdet. Det er selvfølgelig lækkert med en flot layout, men man må ikke glemme, at EMUen skal være håndterbar i en travl hverdag – så egentlig er der ikke grund til at gøre så meget ud af udsmykningen. Det skal jo gerne være skolens digitale og praktiske værksted – ikke en topstylet foyer.