Folkeskolens danskrådgiver
Blog
Brug podcasts som springbræt til små skriveøvelser
Nogle gange savner jeg ny inspiration til de små skriveøvelser, som jeg ofte fletter ind i mine dansklektioner. En radioudseendelse, som reklamerede med nye podcasts, gav mig idéen til at bruge dem som kickstartere.
Foto: Pixabay.com
I min 8. klasse har vi en del fokus på det skriftlige sprog. Vi arbejder med brugen af synonymer og billedsprog. Ofte tager vi udgangspunkt i andres skriv, som eleverne så skal omformulere til egen skrivestil - stadig med vores to fokuspunkter in mente. Det er en stor hjælp for flere elever, at der er opstillet et stillads, som de kan bygge videre på. Størstedelen af eleverne er nu der, hvor de er parate til at selv at bygge op fra starten, og her kan en podcast være en anderledes tilgang.
Auditivt forlæg
Den podcast, vi brugte til inspiration, tog udgangspunkt i et interessant interview med en potentiel morder.
Eleverne var hurtigt fanget af historien, og det at lytte til noget og selv sætte billeder til tiltalte dem omgående.
Jeg er ikke sikker på, at de selv ville have fået hul på den mere lyttende del af det digitale univers uden min hjælp, så det var glædeligt at se dem respondere så positivt.
Efter ca. 10 min. af fortællingen stoppede jeg den, og herefter var øvelsen at videredigte i samme stil, som netop var blevet fortalt – fortsat med synonymer og billedsprog i tråd med fortællingen.
Retroundervisning
Podcasts kan være flere ting, men når det rammer ned i fortællingen, så opstår der et rum i en klasse, hvor noget ældgammelt genopstår. Midt i digitale matriser, mobile stråler samt signaler sætter den gamle mastodont ”fortællingen” sig tungt ned midt i rummet, og en svunden tid materialiserer sig i nutiden.
Fra min egen tid med lydbånd (kassette naturligvis) husker jeg tydeligt følelsen af at ”forsvinde” ind i en historie. Det samme skete i dag for mine elever, og hvor var det en fornøjelse at se dem navigere i en total retro-old-school-undervisning, hvor min egen nostalgi i forhold til form fik frit løb.
I en ungdomskultur, hvor ALT er visuelt, føler jeg, det er vores pligt at skabe et modspil til øjnenes konstante all inclusive buffet.
At danne sine egne billeder er vigtig kunnen. Ikke alt skal serveres. Og kan du så pakke det ind i genrebevidste skriveøvelser, så er både lærer og elever glade.