Folkeskolens danskrådgiver

Blog

Dagens dråbe – en dannelsesmæssig dimension

Hvert andet år skal jeg være ny klasselærer i en 6. klasse, som kommer op i udskolingen. En ny klasse for min kollega og jeg – og alligevel en sammentømret klasse i gang med sit 7. år sammen. Helt tilbage i min praktikperiode på 2. år på seminariet blev jeg inspireret til at lave den såkaldte ’Dagens dråbe’ med nye klasser.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

6. årgangs-team har i år sat sig et overordnet mål med de nye udskolingselever. Målet er at have fokus på den mundtlige dimension, og hvilke kvaliteter det kan føre med sig, at kunne stå foran en klasse til fremlæggelser, oplæg mv. 

Siden sommerferien har jeg startet mine dansktimer på 6. årgang med, at én elev kommer op til tavlen og fortæller om en betydningsfuld ting for dem. Det kan være en rejse, en person i deres liv, som har gjort noget helt særligt for den fortællende, et skoleskifte eller noget helt fjerde. Nogle af eleverne viser billeder, andre bruger tavlen og nogle står også blot ved katederet og fortæller. Varigheden er i gennemsnit ca. 3 -4 min. pr. elev. 

Folkeskolens danskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens danskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Dét er dagens dråbe!

Dannelsens svære kår

I en tid hvor politikere, forældre, ledelse og os selv er optaget af tests, karakterer og parathedsvurderinger, så kan jeg godt føle, at dannelsesbegrebet går en anelse tabt i undervisningen. Det er så nemt at lade sig friste af en udelukkende faglig vej, hvor jeg er sikret at have min ryg fri i forhold til ”at have gjort sit”. 

For det er ”de bløde værdier”, der her er tale om. De kan være svært at argumentere for i en efterhånden firkantet verden, hvor vi som lærere og elever jævnligt bliver målt og vejet. 

Men det er en del af vores job at danne eleverne og gøre dem til borgere med et nuanceret og demokratisk syn på sig selv og verdenen. 

I lærerverdenen er vi ved at blive indrullet i en dyne af reformer, flere timer til eleverne, mere tilstedeværelse, smileyordninger mm., og alle disse tiltag er skabt med gode hensigter for at optimere den danske folkeskole. 

Det forholder sig bare efter min mening således, at den optimale undervisning skabes af den engagerede og nærværende lærer. Den lærer, der evner at skabe en kontakt eller et bånd til eleverne, er den person, der vil have størst mulighed for at rykke eleverne. 

Det betyder ikke at fagligheden må vige, men den må for en stund gøre plads for et felt, hvor lærer og elever lærer hinanden at kende. Hvis begge parter evner at give, så er eksempelvis ”Dagens dråbe” et værktøj til at føre eleverne ind i et empatisk og refleksivt rum med læreren som guide. 

Og så venter fagligheden ubekymret de få minutter, det varer.