Folkeskolens danskrådgiver

Blog

Den lærerstuderendes positive indspark

Flere gange om året åbner vores skole, som alle andre skoler, dørene op for lærerstuderende, som skal med i klasselokalet og opleve en lærers hverdag.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Min erfaring har gennem lærerlivet ofte været, at de faste lærere ikke ligefrem står i kø for at tage imod de kommende lærere. Jeg har dog med tiden fået en god erfaring med at have lærerstuderende med i mit læringsrum. – især i danskfaget.

At få unge mennesker i uddannelse ind i klassen kræver naturligvis flere ting. De skal henholdsvis observere, selv være på og vejledes.

Folkeskolens danskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens danskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Som underviser kræver det, at jeg er åben.

Jeg kan ikke modtage studerende med en holdning om, at jeg skal lære dem noget. Sammen kan vi til gengæld blive klogere på nogle felter, som vi sammen erfarer gennem planlagte forløb.

Den åbne dør

For det kræver en åbenhed at åbne den klassedør. Langt de fleste timer i løbet af et år er den dør lukket, og vi som undervisere står alene med vores klasse. Hvilken sparring er det vi får, udover den på lærerværelset, hvor alt der beskrives er set gennem egen optik.

Studerende er en gave – særligt hvis de er nysgerrige.

For så får vi stillet spørgsmål omkring vores undervisning, som den er set og oplevet.

Samtidig får vi muligheden for at trække os, når de er på og observere klassen og de studerendes samspil, og dermed blive klogere på de mekanismer, der spiller ind i noget så fintmasket som en undervisningslektion.

Mine studerende tvinger mig dagligt ud i at forklare og argumentere for ting, som jeg i hverdagen blot gør, fordi det har indlejret sig i mig som god undervisning. Nu skal jeg sætte ord på, og det giver nye vinkler i forhold til didaktisk og pædagogisk tænkning.

Derfor står min dør fortsat til hver en tid åben for de studerende!