Folkeskolens danskrådgiver
Blog
Den svære problemformulering
I morgen starter projektopgaven i min 8. klasse. I år har vi sat mange kræfter ind på at få lavet den gode problemformulering, for erfaringen viser mig, at det er den, der volder eleverne de største problemer.
Foto: Ryan Hyde/flickr.com
Mine elever er dygtige og pligtopfyldende. De knokler løs i sådan en anderledes uge, som projektopgaven er. De gør meget ud af deres fremlæggelser, produkter samt interviews og er generelt klædt godt på med både primær og sekundær litteratur inden selve ugens opstart.
Alligevel er der én ting, som forvolder eleverne ret store problemer – og det er problemformuleringen. For hvordan får de afkortet alle deres hv-spørgsmål og deres undren ned til små tre linjer? Det har mange af mine elever ofte haft problemer med.
Emus hjælp
På emu.dk er der et rigtig godt afsnit om problemformuleringen, som vi har brugt en del tid på inden selve ugen.
Via nedenstående link bliver eleverne både udfordret, men samtidige også hjulpet godt på vej mod den gode problemformulering.
Siden berører både:
- Selve det at skrive en problemformulering – vha. dataspørgsmål, forklaringsspørgsmål og vurderingsspørgsmål.
- Eksempler på problemformuleringer
- Tjek din problemformulering
Siden er enkel og lige til at gå til, og på den baggrund er den for alle niveauer.
Det har især hjulpet mig med en klasse med flere udfordrede elever.
Eleverne er klar til opstart i morgen tidlig – alle med en godkendt problemformulering under armen.
Link til emu.dk:
http://www.emu.dk/modul/problemformulering-0