Folkeskolens danskrådgiver

Blog

”Er det rigtigt stavet, mor?”

Motivationen for at skrive og stave er på ingen måde dalet, efter min datter er kommet i 1. klasse. Den store forskel fra 0. - 1. klasse er dog, at hun nu spørger mig, om det hun skriver er rigtigt stavet – og hvad svarer jeg her?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: Privat

På forældremødet lige efter sommerferien kom netop dette spørgsmål fra en af forældrene: 

Folkeskolens danskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens danskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

”Skal jeg være ærlig overfor min dreng, når han spørger mig, om han har stavet ordene korrekt?”

Svaret kom ret prompte fra klassens nye dansklærer.

”Der er to måder at stave på…. Der er voksenstavning og børnestavning – og begge måder er rigtige på det niveau, personen befinder sig på”.

Derfor handler det om den måde, jeg besvarer spørgsmålet fra min datter på, for jeg skal også være ærlig overfor hende. Så når hun spørger mig, om det her er rigtig stavet, så skal jeg svare: ”Ja, det er rigtigt børnestavet”.

En forskel børnene skal kende

Hvis hun så spørger mig, om det er sådan, jeg vil stave det, så skal jeg svare nej. For der er forskel på børne- og voksenstavning, og det må hun gerne vide.

Motivationen er altafgørende for lysten til at lære, og bliver man mødt af negative tilkendegivelser som fejlfinding kan være, så slukkes lyset i eleven.

Derfor er det vigtigt at sætte sig ind i den kommunikative proces, det er at have et indskolingsbarn, for det er ikke ligegyldigt, hvordan jeg griber hendes læring an.

Her er min tidligere blog om børnestavning:

https://www.folkeskolen.dk/635537/boernestavning-fejlene-retter-vi-senere