Folkeskolens danskrådgiver
Blog
Evaluering på evaluering
I morgen er sidste dag med vores ’uge sex-uge’. En uge med en anden dagsorden på skemaet end normalt. En uge med kroppen i centrum. Som så ofte efter et forløb skal der evalueres – men hvordan/hvad er det vi evaluerer på? Hvad er en evaluering egentlig – og hvad skal den afspejle? I denne uge handler min blog om evalueringsbegrebet – om evaluering på evaluering.
En evaluering er en systematisk gennemgang og vurdering af ide og gennemførelse.
Vi burde evaluere på pædagogik, didaktik og læring – men ofte bliver pilen drejet over på tjeklisten med busafgang, mødetidspunkter eller dobbeltlærertimerne. Hvordan kan vi blive bedre til at bruge evaluering som et redskab til læring? Både den læring eleverne gerne skulle opnå, men i ligeså høj grad også individuel læring for den enkelte lærer. Alt for ofte peger evaluering i retning af, hvad eleverne fik ud af undervisningen, men mindst ligeså vigtigt er det at se på, hvad lærerne tager med sig.
Evaluering af læreren
Jeg skal som lærer tænke formativ evaluering, når vi er igennem med et projekt eller en uge. Formativ fordi det er et pædagogisk redskab, som kan bruges til at forme eleverne hen mod den optimale læring.
Den enkelte elev bliver evalueret med henblik på, hvordan han/hun kan videreudvikle sine kompetencer, og hvilke synlig læring går mine elever på vinterferie med i morgen eftermiddag?
Samtidig må jeg også kigge på, hvad jeg personligt som lærer får ud af forløbet, og hvad jeg kan gøre mig af tanker om videre personlig udvikling.
Alt for sjældent bruger vi i skolernes store evalueringer tid på at vende blikket mod os selv, men netop dette er ligeså afgørende for at undervisningen udvikler sig.
Her ses min blog om indholdet og tankerne bag den omtalte uge sex:
https://www.folkeskolen.dk/600517/uge-sex-kroppen-i-centrum