Folkeskolens danskrådgiver

Blog

Faglighed kan ikke stå alene

Jeg skal som lærer have min faglighed i orden – det kan ikke diskuteres. Men hvordan jeg formår at formidle den rigtigt kan være en diskussion værdig. At være dygtig til at finde elevernes motivation er afgørende for elevernes læring…

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: Lisa Zins/Flickr.com

”Danske lærere er for dårlige – og det kan smitte af på børnene” var rubrikken på en artikel fra d. 16. oktober på nyhederne.tv2.dk. Vi er ikke dygtige nok fagligt, beskriver undersøgelsen. Men kan man måle, om en lærer er god eller dårlig udelukkende ud fra fagligheden?

Folkeskolens danskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens danskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Fagligheden er vigtig, men i min optik kan man ikke adskille faglighed og formidling. Du kan være nok så dygtig ren fagligt uden at kunne formidle din viden til eleverne – og hvad hjælper det så?

Hvor dygtige er vi til at lære fra os? Hvor dygtige er vi til at gribe elevernes bolde, når de bliver nysgerrige på fagligt indhold, som måske kører ud ad en anden tangent, end den der er planlagt? Hvor dygtige er vi til relationsarbejdet med vores elever?

Faglighed kan ikke stå alene i dette job.

Vi gør som lærere så meget andet i klasserummene – men det kan ikke rigtig måles.

Fagligheden kan du testes i, og derfor er det lige til at dreje sit kritiske spotlight i den retning. Desværre maler artiklen endnu engang en endimensionel virkelighed ud fra karakterer i gymnasiet – det er ikke de bedste fra gymnasieklasserne der bliver lærere.

Jobbet med de mange kasketter

Hvis vi skal lave en skabelon på en lærer, så er der flere krav end blot faglighed, der møder dig ude i klasserne. Din faglighed skal være i orden – du skal være inde i det stof, du underviser i.

MEN – det er mindst ligeså vigtigt, at du evner at formidle det til elever på forskellige årgange og på meget forskellige faglige niveauer spredt i en enkelt klasse. Du skal samtidig kunne lede en klasse på ca. 25 børn, holde styr på deres almene dannelse løbende med deres faglighed og så skal du kunne danne en brugbar relation til hver og en af dem.

DET kan man ikke som seminarielærer være garanteret, hvis man skulle være så heldig at få den med det højeste snit fra gymnasiet.

Fagligheden skal være i orden, og her må vi forbedre os, hvis det halter. Men vi skal huske at kigge på de mange andre ting, som kræves for at være en god lærer.

Jeg ser frem til en undersøgelse, hvor vi ikke blot skal bedømmes ud fra vores faglighed. Men den kommer nok aldrig – for kun gennem tilfredshedsundersøgelser kan vi bedømme en lærers andre kvaliteter.

Og det er og bliver nok for subjektivt – og med alt for få tal, så man kan sammenligne og holde op mod andre.

Her kan du læse hele artiklen:

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2019-10-16-danske-laerere-er-for-daarlige-og-det-kan-smitte-af-paa-boernene?fbclid=IwAR3k3Y_ltxPqeYGHlY5JRF_GVpls2ebAj0qekHMsXDkgkDnWYI4It1yt_Yo