Folkeskolens danskrådgiver

Blog

Forælder til nyt lærerteam: ”Tak for jeres tilgang til undervisningen”

Forleden kontaktede en forælder vores team. Han var glad for sin drengs skolestart hos os og nævnte særligt vores tilgang til undervisningen. Det fik mig til at reflektere over, hvad det egentlig er, vi som team lykkes så godt med.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: Pixabay.com

I mit team har vi et godt samarbejde. Det har gennem flere år været ukompliceret men samtidig givende. Vi er enige om en klassekultur, hvor der er en tydelig ramme samtidig med, vi godt kan levne plads til individer, der stikker lidt til en side.

Folkeskolens danskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens danskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Det, at der er en linje, som eleverne kan mærke tydeligt, tror jeg, er essentielt. Der er en rød tråd i alt fra vores kommunikation og tone i rummet, i vores forventninger, og vores faglige ståsted, i vores didaktiske tilgang, i vores pædagogiske indgang til de unge osv.

I bund og grund har vi det godt som voksne i vores team, og det smitter af på eleverne – er min påstand.

For hvis du har det godt, er tryg og føler du har indflydelse og bliver hørt i et team, så er der oceaner af mulighed for udvikling. Som pædagogisk og faglig professionel kan man sænke skuldrene og være mere modtagelig overfor nyt – både fra elever, kollegaer, ledelse og forældre.

At man trives gør, at der levnes plads. Plads til andre og deres syn på tingene.

Forhåbentlig er netop det, hvad vores elev netop har mærket.

Lærer/elev relation

John Hattie lavede i 2009 en storstilet undersøgelse, hvor 900 metaanalyser indgik sammen med 60.000 undersøgelser og 245 millioner elever og lærere.

Resultatet af undersøgelsen viste, at lærer-elev relationen er i toppen for, hvad der virker og får en elev i læring.

Samtidig er feedback vigtigt for eleverne. Vi skal rumme at se hvert enkelt niveau og formidle en feedback i forhold til undervisningen.

Dette kræver, at vi ser eleven!

Det er det første og meget simple skridt.

Og skal vi kunne det – hele vejen rundt – så kræver det et team med ro, faglig kapacitet, overblik samt didaktisk og pædagogisk indsigt.

Derfor ser jeg vores ”tilgang” som værende i balance med eleven. Der er et respektfuldt samspil – hver dag.

Alle fortjener en oplevelse af at blive set!

…og dette er i min optik det første skridt på vejen mod ”en positiv tilgang”!