Folkeskolens danskrådgiver

Blog

Forberedelse til anderledes uger er vigtigt for de udfordrede børn

Fire gange om året bryder vores skole med elevernes almindelige skemaer og præsenterer alternative uger. Uger på tværs af årgangen med mulighed for fordybelse i specifikke fag. Disse uger er afholdte af de fleste børn, men for de udfordrede elever kan det være rigtig svært at begå sig uden for de faste skemalagte rammer. I denne blog kommer jeg med nogle bud på forberedelsen inden ugen skal løbe af stablen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: Krisztina Tordai/Flickr.com

I denne uge har hele vores 7. årgang sproguge. En uge hvor eleverne har tid til at fordybe sig i et større projekt på tværs af sprogfagene tysk, fransk og engelsk. Eleverne skal både læse, lytte, synge samt fremstille en nyhedsreportage på de tre sprog.

Folkeskolens danskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens danskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Det er en uge som tiltaler de fleste børn, for mulighederne for at lade kreativiteten blomstre er virkelig til stede her.

Det ukendte giver en utryghed

På sådanne uger er det samtidig også tydeligt, hvem der har det svært med disse anderledes uger. Her taler jeg om de børn, der har brug for helt faste og trygge rammer. Dette både set i forhold til klassens normale lærere, men også i forhold til de enkelte fag, klassens kendte ansigter samt de fysiske rammer.

For disse børn kan uger som denne være helt uoverskuelige. De har tydeligvis ikke lysten til at komme i skole, da det ukendte og uvisse er en svær kombination med de udfordringer de til dagligt kæmper med.

Forberedelse til ugen giver god mavefornemmelse

Hvilke tiltag kan vi så som lærere sætte i værk, for at ugen bliver god – både for alle de andre børn som gerne vil det alternative, og for dem som har svært ved at være i det?

Nedenstående er nogle fokuspunkter, vi som team har haft med i vores overvejelser i forhold til planlægningen af denne uge:

  • Tal med hver enkelt elev inden ugen – sørg for de har helt styr på ugens indhold
  • Lad dem komme med ønsker til gruppesammensætning
  • Hvilken rolle kan/vil den enkelte elev gerne have sådan en uge? På den måde kan vi også forberede gruppen på hvor meget han/hun deltager sådan en uge
  • Italesæt at det er helt ok ikke at skulle snakke engelsk, tysk eller fransk på en optagelse, hvis det kan gøre, at  barnet så ikke vil møde op hele ugen
  • Sørg for at være opmærksom på disse børn gennem hele ugen – der skal løbende være en dialog ugen igennem.

På trods af vores forberedelse til ugen er det stadig svært for mange af disse elever.  I dag fik eksempelvis to elever en helt anden opgave væk fra de andre, hvilket både var nødvendigt for både de to elever men også for deres grupper.

Jeg kan ikke forberede mig ud af alt det, der måtte komme. Der vil opstå episoder i løbet af sådanne uger, hvor vi sammen må vurdere, hvad der er bedst for hele gruppen….. og her tænker jeg ikke kun på de udfordrede elever, men i den grad også på resten af eleverne og lærerne – for disse kan dette her også være en udfordrende uge.