Folkeskolens danskrådgiver

Blog

FP9 ’iPRØVEN’ – om potentiel spildtid på nettet (del 3)

I tredje og sidste del af bloggen om den nye iPRØVE i skriftlig dansk vil jeg sætte fokus på den mulige spildtid på nettet der kan forekomme til den nye skriftlige prøve.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Til maj 2017 ændres skriftlig fremstilling i dansk for FP9-eleverne. Det har jeg tidligere skrevet om i del 1 + 2 her:

http://www.folkeskolen.dk/595154/fp9-iproeven--udfordringen-ved-brug-af-nettet-del-1.

Folkeskolens danskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens danskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

http://www.folkeskolen.dk/595547/fp9-iproeven--udfordringen-ved-den-kildekritiske-laesning-del-2

Det nye er især, at eleverne skal anvende internettet, og derfor må de klædes på til at gennemføre en målrettet og kritisk informationssøgning og samtidig anvende internettets muligheder bevidst og hensigtsmæssigt.

Hvilke udfordringer stiller det eleverne i, og hvordan mindsker jeg som lærer, at eleverne ikke bruger en masse spildtid på nettet?

Søg, vurder, brug

Dansk.gyldendal har lavet et kvalitativt kursus ved navn ’søg på nettet’ (under forløb 7.-10. klasse)

Her arbejdes der med tre forskellige faser:

Fase 1: Handler om forskellige søgeteknikker samt forskellen på surfesøgning og fuldtekstsøgning.

Fase 2: Handler om kildekritik og det at være en kritisk researcher

Fase 3: Handler om at integrere den nye viden til sit eget sprog

Den nye iPRØVE er som tidligere beskrevet kærkommen i mit danskpensum fremover, men det kræver en målrettet styring fra lærerens side. Eleverne skal tilegne sig teknikker, hvor de ikke bevæger sig ustruktureret rundt på nettet. Der skal gerne være en plan hos den enkelte elev samt redskaber til at gribe efter de rigtige ting.

Både søgefasen, den kritiske tilgang til kilderne samt det at omformulere det fundne stof til ens eget sprog, bliver udfordrende for eleverne.

Den sidste del bliver i min optik, den der skal arbejdes mest med.

Nettet er det dybe hul hvor elever ofte kan falde i, for jeg kan, som lærer, videregive min viden om de skriftlige genrer, og hvordan de skal benyttes, men i cyperspace er de på egen hånd. Nettet er en evigt ubekendt og en labyrint af muligheder og faldgruber.

Jeg skal gerne klæde dem på, så de undgår de sorte huller og ikke falder i.