Folkeskolens danskrådgiver
Blog
FP9 ’iPRØVEN’ – om potentiel spildtid på nettet (del 3)
I tredje og sidste del af bloggen om den nye iPRØVE i skriftlig dansk vil jeg sætte fokus på den mulige spildtid på nettet der kan forekomme til den nye skriftlige prøve.
Til maj 2017 ændres skriftlig fremstilling i dansk for FP9-eleverne. Det har jeg tidligere skrevet om i del 1 + 2 her:
http://www.folkeskolen.dk/595154/fp9-iproeven--udfordringen-ved-brug-af-nettet-del-1.
http://www.folkeskolen.dk/595547/fp9-iproeven--udfordringen-ved-den-kildekritiske-laesning-del-2
Det nye er især, at eleverne skal anvende internettet, og derfor må de klædes på til at gennemføre en målrettet og kritisk informationssøgning og samtidig anvende internettets muligheder bevidst og hensigtsmæssigt.
Hvilke udfordringer stiller det eleverne i, og hvordan mindsker jeg som lærer, at eleverne ikke bruger en masse spildtid på nettet?
Søg, vurder, brug
Dansk.gyldendal har lavet et kvalitativt kursus ved navn ’søg på nettet’ (under forløb 7.-10. klasse)
Her arbejdes der med tre forskellige faser:
Fase 1: Handler om forskellige søgeteknikker samt forskellen på surfesøgning og fuldtekstsøgning.
Fase 2: Handler om kildekritik og det at være en kritisk researcher
Fase 3: Handler om at integrere den nye viden til sit eget sprog
Den nye iPRØVE er som tidligere beskrevet kærkommen i mit danskpensum fremover, men det kræver en målrettet styring fra lærerens side. Eleverne skal tilegne sig teknikker, hvor de ikke bevæger sig ustruktureret rundt på nettet. Der skal gerne være en plan hos den enkelte elev samt redskaber til at gribe efter de rigtige ting.
Både søgefasen, den kritiske tilgang til kilderne samt det at omformulere det fundne stof til ens eget sprog, bliver udfordrende for eleverne.
Den sidste del bliver i min optik, den der skal arbejdes mest med.
Nettet er det dybe hul hvor elever ofte kan falde i, for jeg kan, som lærer, videregive min viden om de skriftlige genrer, og hvordan de skal benyttes, men i cyperspace er de på egen hånd. Nettet er en evigt ubekendt og en labyrint af muligheder og faldgruber.
Jeg skal gerne klæde dem på, så de undgår de sorte huller og ikke falder i.