Folkeskolens danskrådgiver

Blog

FP9 ’iPRØVEN’ – Udfordringen ved den kildekritiske læsning (del 2)

Eleverne skal til at bruge det famøse internet til afgangsprøven i skriftligt dansk, så hvordan får man dem klædt på, så de ikke bliver fanget i huller som afskrift, for dårlig kildekritik eller spildtid på nettet?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Til maj 2017 ændres skriftlig fremstilling i dansk for FP9-eleverne – det har jeg tidligere skrevet om i del 1 her: 

http://www.folkeskolen.dk/595154/fp9-iproeven--udfordringen-ved-brug-af-nettet-del-1.

Folkeskolens danskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens danskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Det nye er især, at eleverne skal anvende internettet, og derfor skal de klædes på til at gennemføre en målrettet og kritisk informationssøgning og samtidig anvende internettets muligheder bevidst og hensigtsmæssigt.

Den kritiske tilgang til brugen af kilder

Et af færdighedsmålene i dansk er, at eleven kildekritisk kan vurdere bruger- og ekspertproduceret indhold.

Jeg skal altså som lærer fokusere på at udvikle forskellige søgestrategier hos eleverne, som skal være med til at skærpe deres kildekritiske opmærksomhed på den tekstforfatter og han/hendes forudsætninger, der haves, for at kunne beskrive sådan en tekst. Alle kan jo komme med udsagn på nettet – og det er ofte der, mine elever falder i.

Jeg skal lære eleverne selvstændigt at gennemføre en målrettet og kritisk informationssøgning – men hvordan gør jeg så det?

Fokus på anvendelighed og troværdighed

En øvelse kan være, at eleverne skal undersøge danske sider om digital mobning ud fra følgende fire kriterier: 

Hvem er afsenderen, målgruppen, hvad er selve formålet med websiden samt sidens seneste opdatering?

Derefter skal websiderne og elevernes vurdering præsenteres for hinanden. 

Til sidst skal der drøftes sammen, hvordan informationerne kan anvendes i deres egne tekster – altså adaptionen til egen skrivestil.

Andre fag skal også på banen

Eleverne skal i undervisningen møde konkrete eksempler på hjemmesider, der prøver at manipulere med sandheden. Eleverne skal møde den udfordrende virkelighed på flere planer, og her mener jeg ikke kun, det er danskfaget, der må tage fra.

Vi skal i højere grad øve den kommunikationskritiske kompetence i alle fag, og selvom danskfaget nu har tråd i det frem mod prøverne, så må hele skoletilbuddet tilpasse sig denne nye digitaliserede virkelighed, hvor sund skepsis er en nødvendighed.