Folkeskolens danskrådgiver

Blog

Genbrugsmateriale er min livline

Sommerferien er forbi, og klokken ringer ind til et nyt skoleår. Et nyt skoleår, hvor jeg skal løbe endnu stærkere end sidste år, da mit timetal er gået op med én lektion. Tiden til forberedelse er svær at få øje på i skemaet, derfor byder jeg endnu engang mine gamle forløb indenfor døren igen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: Pixabay/google.com

Som lærer har jeg svært ved helt at slippe mit job, stille tasken fra mig og holde fri. Gennem ting jeg læser, ser i TV eller falder over på de sociale medier bliver jeg ofte inspireret til nye temaer, debatter eller mundtlige/skriftlige øvelser. Denne inspiration værdsætter jeg i utrolig grad, og det er en ild, som min undervisning ofte næres ved.

Folkeskolens danskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens danskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Samtidig prøver jeg også at minde mig selv om, at huske at trykke på stopknappen. For hvis forberedelsestiden løber fra mig, så begynder der at komme pres på fra flere kanter, og så må de originale og aktuelle ideer vige for en stund.

Frem med guldet

I en tid, hvor TV og andre medier bugner med genbrugsglæde og loppe de luxe living, så tillader jeg mig at springe på retrovognen og ligeledes finde lidt guld frem fra gemmerne.

Og det er mere end okay. Flere sikre vindere tåler som regel at blive luftet flere gange, og et godt forløb jeg kender, kan sagtens finde nye vinger og tages andetsteds med nye elever.

I skolen har jeg en tendens til hvert år at skulle sætte nye mål, søge inspiration i nye retninger og betræde ukendte vande. Jeg kan ind imellem som lærer føle, at vi skal ud og genopfinde os selv hvert år. Vi bruger masser af energi på at planlægge temauger, tværfagligt samarbejde, nedfælde værdisæt samt kerneværdier igen igen.

Genbrug giver mere tid

Ind imellem kunne det gavne os alle at stå fast på så meget som muligt, for at frigive energi til de ting, hvor vi føler, vi bør genopfinde os selv.

Vi skal tænke nye og innovative tanker, når der er brug for det, og når der er overskud til det.

Derfor kan en undervisnings og en skoles årlige organiske liv sagtens trænge til begge at hente succeserne fra tidligere frem igen. Det være sig særlige uger, handleplaner, forløb, udflugter, mødestrukturer mv.

Genbrug er ikke kun for dem med lommen fuld af kontanter og varevognen fyldt med møbler i teaktræ. Os med den synlige læring, de vigtige undervisningsforløb, visionerne for skolen generelt og det pædagogiske grundsyn…vi går også ind for genbrug!