Folkeskolens danskrådgiver

Blog

Hvad kendetegner det gode forældremøde?

Sidste torsdag var jeg til mit første forældremøde i børnehaveklassen som forælder– og her til aften er jeg lige netop hjemvendt, efter jeg har afholdt forældremøde for sidste gang i min 9. klasse. Fælles for begge møders succes handler om tydelighed og engagement fra både lærere og forældre.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: Flickr.com

Legegrupper eller alkoholsnak – fødselsdagsgavernes størrelse eller mulighed for ekstra brobygning. Temaerne er naturligvis ikke de samme, men den konstruktive tilgang,  som punkterne forhåbentlig bliver behandlet på til mødet, berører de samme elementer.

Folkeskolens danskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens danskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Det var både mærkeligt og lidt angstprovokerende pludselig at sidde på den anden side til et forældremøde. Nu var det ikke mig, der lavede dagsordenen eller havde kontrollen over mødets gang. I stedet havde jeg en helt anden og væsentlig rolle – nemlig som den opbakkende forælder. Ét er at have tillid til lærerne og deres professionalisme, men jeg oplevede også væsentligheden i, at klassens forældre havde lyst til arrangementer for at styrke klassens trivsel. Som forældre gik vi fra mødet med en rigtig god følelse i kroppen – en følelse af at opbakningen og engagementet blandt forældregruppen kun kan smitte af på vores børn, som trods alt skal gå i samme klasse de næste 10 år.

Det sociale aspekt overskyggede klart det faglige på dette første forældremøde

Trygheden skal skabes

I min bog kendetegner et godt forældremøde, at der er tydelige og væsentlige linjer i det fremlagte. Jeg bør ikke stå og gennemgå en masse mål samt en årsplan. Årsplanen kan udleveres og derefter kommunikeres mere detaljeret ud til forældrene i løbende af året.

Til gengæld er det vigtigt at have gjort sig tanker omkring, hvilke væsentlige mål, jeg som  lærer har for klassen både fagligt og socialt. Dette bør præsenteres, og så bør jeg beskrive de arbejdsprocesser samt overvejelser for disse, jeg har – igen både indenfor det faglige og sociale område.

Forældre skal føle sig trygge og godt klædt på efter et forældremøde, men vigtigst af alt – de skal kunne huske mine pointer og forstå dem. Hvis forældregruppen fanger min ide omkring mine faglige og sociale planer, så giver det også mening for dem – og derved har jeg skabt det fantastisk grundlag med en stærk gruppe mennesker som samarbejdspartnere.