Folkeskolens danskrådgiver
Blog
Hvor er de positive mails?
Som klasselærer gennem mange år har jeg altid haft en tæt kommunikation med forældrene. Fælles for kommunikationen er ofte, at forældrene eller deres barn har et behov, jeg som lærer skal hjælpe dem med. Der er noget længere mellem de mails, hvor forældrene udtrykker en positiv oplevelse, som de selv eller deres barn har haft med/i skolen.
Foto: Pixabay/google.com
Indbakken er meget sjælden tom. Der er kollegaer, ledere, og forældre, som gerne vil i kontakt med mig af forskellige årsager. Det er ofte mails, hvor jeg skal forholde mig til et eller flere spørgsmål, som jeg skal respondere på.
I de senere år ser jeg en tydelig tendens til, at indholdet fra forældrene omhandler mangel på trivsel, episoder der er sket i skoletiden etc. De mails (og alle mulige andre) vil jeg til enhver tid altid svare på, for det er også en del af mit job, men jeg skal kigge langt efter mails med ordene ’tak, fordi du….’, eller ’hvor er jeg glad for, at du håndterer….’.
Nu er det ikke fordi jeg efterspørger blomster og chokolade på privatadressen eller lufttur til forældremødet – slet ikke! Jeg ønsker blot, at forældrene generelt bliver opmærksomme på, hvorledes de kan stimulere en lærers arbejde ved også ind imellem at ytre sig, når der er hændt deres børn noget på plussiden.
Få ord har betydning
Jeg arbejder selv med, at skrive små korte beskeder til forældrene, når f.eks. udfordrede elever har opnået små succeser i mine timer. Det er få linjer, for tiden er ikke til mere. Men ønsker vi, at elever skal rykke sig, så må de motiveres, og dette sker som oftest med en opmærksomhed i de positive handlefelter.
Vi må ikke glemme at berette, fortælle og ytre os om selv de allermindste succeser i den hektiske hverdag – det gælder altså både lærere og forældre.