Folkeskolens danskrådgiver
Blog
iPrøven: Hvor der er en vilje, der er der også en vej
I dag kl. 9:00 sad 9. klasseeleverne landet over til deres første skriftlige prøve. For blot anden gang skulle iPrøven udfordre eleverne i at formidle tekster, skrive i forskellige afsenderroller samt skrive til forskellige målgrupper. Hvordan lykkedes det i år?
Årets fire opgaver:
1. På hjul i skoven
”Skriv en reportage fra et mountainbikeløb – den skal indeholde interviews, beskrivelser af stemninger samt illustrationer”.
2. Begrænset af køn?
”Skriv et debatindlæg om unge og køn. Opgaven skal indeholde en redegørelse af vedhæftet artikel om unge og køn, en diskussion af en undersøgelses indhold samt en argumentation for din holdning til køn og ligestilling”.
3. Hvor der er en vilje, der er der også en vej!
”Med udgangspunkt i filmen ’Houdiniflugten’ skal der skrives et brev til en fængselsdirektør dagen efter flugten. Brevet skal indeholde en beskrivelse af flugten, forklaring af titlen på sedlen, samt refleksion over hvordan det er at komme ud i friheden”.
4. Noget at kæmpe for?
”Skriv et essay med titlen: ’Noget at kæmpe for’? Essayet skal blandt andet beskrive et eksempel på en person/gruppe, der kæmper for noget, der skal reflekteres over betydningen at have noget at kæmpe for, samt man skal overveje forskellen på at kæmpe alene og kæmpe med andre”.
------
Kigger jeg på, hvad vi reelt skal lære vores elever i dansk undervisningen, så spiller det og selve opgaven rigtig godt sammen.
- at formilde tekster med forskellige hensigter fx oplevelser, stemninger, refleksioner, holdninger og faktuel viden
- at skrive i forskellige afsenderroller
- at skrive til forskellige målgrupper - og dermed overveje relevant indhold, sproglige virkemidler fremfor kun "fylde".
Som både titlen på årets opgave tre og min overskrift antyder, så er der en vej for iPrøven. Jeg mener, den leverer et fremragende afsæt for elevernes selvstændige skriftlige arbejde, og formen med det multimodale oplæg fungerer igen upåklageligt.
Jeg er ikke fortaler for, at den gamle prøve skal tilbage uden brug af internet undervejs. Internettet er en integreret del af de unges hverdag, og de skal trænes i brugen. Det er vigtigt for deres fortsatte oplyste liv, at de lærer at være kildekritiske. Ender vi igen med papirhæftet med billedanalysen af en kornblomst i en vindueskarm samt ”skriv videre på novellen”, så har vi spillet fallit. Vi må og skal integrere iPrøven i dens nuværende form og ikke lade os skræmme af, at det er lidt nyt. Det er ikke snyd, at eleverne bruger nettet. Det er sundt og nødvendigt!
Sidste års fødsel af prøven fik nogen kritik for en manglende fiktionsopgave.
Samlet set er der i årets iPrøvesæt både opgaver, der lægger op til indlevelse og forestillingsevne, og andre opgaver der enten tager udgangspunkt i elevernes nære liv eller den verden, de er en del af.
Der er i år et bredt spekter at vælge imellem, og både for eleven med masser af meninger, erfaring, oplevelser og selvindsigt samt de, som ikke har alt dette at trække på, er der en vej at gå.
For har man blot vilje – så er der i årets iPrøve også en vej!