Folkeskolens danskrådgiver

Blog

Kære forældre: ’Involver de implicerede’

Skal skolen blande sig i elevernes udfordringer/problematikker uden for skoletiden? Ja, hvis det påvirker trivsel i skolen. Nej, hvis det handler om kommunikation forældrene imellem. Forældrene har også et stort og vigtigt ansvar.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: Rae Allen/Flickr.com

Alkohol, fester og manglende invitationer er begyndt at fylde meget i mine 9. klasses elevers hoveder. Det at blive valgt til og fra til weekendernes sociale arrangementer er barske løjer. Det påvirker deres selvværd og kan i nogens tilfælde medvirke til mistrivsel i skolen – men grænsen er hårfin i forhold til, hvad skolen skal tage sig af, og hvad forældrene bør kunne løse gennem kommunikation?

Folkeskolens danskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens danskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Med fester betyder det også til- og fravalg af ens klassekammerater. Sådan er livet. Alle vil i løbet af skoletiden møde modstand i en eller anden forstand. Det kan være ekstremt hård lige når det står på, men det er også lærepenge, som er med til at ruste og klæde eleverne på til lignende situationer i fremtiden.

For et par uger siden samlede vi vores to 9. klasser til et fælles møde. Et møde med overskriften ’respekt for hinanden’.

Som klasselærere vil /skal vi ikke bestemme over eleverne i fritiden – alligevel kan vi godt være med til at italesætte, hvordan de gebærder sig overfor hinanden før og efter weekendernes festivitas.

Vi satte nogle scenarier op for vores elever omkring det at være blandt de få fra klassen, som ikke blev inviteret. Vi tog snakken om, hvor meget (vi som lærere observerer) at festerne i weekenderne faktisk fylder i skoletiden - både før og efter selve festen. Der bliver snakket meget om for-fest fredag i skolen, og samtidig fyldes mandagens frikvarter med opsummering af weekendens eskapader. Alt dette uden at skænke dem, som ikke har fået buddet om at deltage en tanke.

Jeg tror ikke nødvendigvis på, at snakken forandrer til- og fravalg til diverse arrangementer, men jeg kan pludselig mærke en forskel på hvordan snakken foregår på gangen før og efter en weekend.

Ansvaret går begge veje

Situationer som ovenstående er eksempel på, hvor vi som lærere kan være med til at videregive vores erfaringer/bruge vores pædagogiske baggrund og give eleverne et skub i den rette retning mod et bedre fællesskab i skolen - også selvom emnet omhandler ting udenfor skolen.

Det er bare vigtigt, at forældrene også er med til at tage deres del af ansvaret i form af kommunikation forældrene imellem. Det er tydeligt at mærke, at det er lettere at sende en mail til en lærer om noget, der er indtruffet i weekenden med en forespørgsel om, hvorvidt det ikke er noget, vi lige kan tage os af. Det er nemmere, end at involvere og diskutere med de implicerede forældre.

Så kære forældre: Ud over at undervise så er vi meget involverede i livet udenfor skolen. Det betyder noget for os, at de unge trives. Vi forsøger på alle mulige måder at appellere til fællesskab i forhold til samvær. Samtidig skaber vi rum for debat og diskussion, når vi skal redefinere fællesskabet. Vi forsøger at sende værdier med eleverne hjem, men vi kan ikke lykkes uden jeres støtte og ansvar i privatsfæren. Sammen står vi stærkest!