Folkeskolens danskrådgiver

Blog

Lærer i blot halvandet år: ”Jeg overvejer at gå ned i tid”

”Én af mine største udfordringer lige fra begyndelsen er at sørge for at opretholde et liv ved SIDEN af arbejdet. Arbejdet fylder simpelthen 90 % af min tid, og mit overskud til egne interesser har været minimalt, siden jeg fik fuldtidsjob som lærer”.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: www.pixabay.com

Kan det virkelig passe, at en lærer med blot halvandet år på bagen har overvejelser om at gå ned i tid for at kunne magte opgave?

Folkeskolens danskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens danskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Velkommen til folkeskolen!

Fem forskellige tyskhold, en berøring med knap 150 forskellige elever om ugen fordelt ud på 5 årgange og 14 forskellige klasser, klasselærerfunktion samt både obligatorisk (dansk) og muligt udtræksfag til afgangsprøver i 9. klasse til sommer. Hvis det ikke kan tage pusten fra selv de mest garvede lærere, så er man vist lavet af noget helt specielt.

Følelsen af konstant at være bagud med planlægningen får min kollega til at gå med overvejelser om at gå på 80 % stilling til næste skoleår. For hvor meget kan man holde til?

Et fundament skal opbygges

Jeg bliver trist til mode, når jeg hører nye lærere tænke i disse baner. Man skulle helst have mod på jobbet gennem en nænsom, understøttende og inspirerende indføring i jobbet. Men virkeligheden – uanset om lederne gør deres bedste – er sådan, at man bliver rundbarberet fra start.

Der er rigtig mange børn i klasserne, der er rigtig mange strukturer, der er møder i en uendelighed, differentiering, inklusion, tests, skriftlighed, forberedelse, osv.

Selv garvede lærere mister pusten disse år – så hvordan har vores unge kollegaer det så ikke? De skal først nu i gang med at danne sig et grundlag at undervise ud fra. Et grundlag der tager tid og overskud at bygge op.

Kampen mod tiden

Men hvad nu når tiden viser sig ikke at være tilstrækkelig? Hvad hvis vi ender med at miste for mange lærere på det her?

Dygtige lærere vel at mærke.

For mange lærere kvæles, fordi de vil gøre det godt.

Fordi de ikke bare vil levere et stykke halvt arbejde.

Folkeskolen er i risikozonen for at miste et hav af kompetente mennesker, hvis ikke vi finder en løsning i forhold til at passe bedre på nyankomne undervisere…