Folkeskolens danskrådgiver

Blog

Lærerne skal også differentieres

Traditionen tro byder min skole på en kold øl eller sodavand som afrunding på vores opstartsuge. Mens jeg indtager den sukkerholdige væske spekulerer jeg over ugens indhold. Et indhold som har bestået af en fin veksling mellem egen tid til forberedelse samt input hentet både blandt kollegaer og foredragsholdere udefra. Jeg savner dog én specifik ting…

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

År efter år bliver vi bombaderet med oplæg fra konsulenter, som beskriver vigtigheden i feedback, differentiering, evaluering, klasseledelse og meget andet. Vigtigheder som jeg på ingen måde afskriver, men som jeg i den grad langt hen af vejen kan se det positive i.  Jeg vil dog ønske, at vi engang i mellem også prioriterer differentiering blandt lærerne.

Hvorfor skal vi alle sammen nødvendigvis høre de samme oplæg hver gang? Vi er lige så mange forskellige lærere som vores antal af elever er forskellige. Vi har vores kompetencer og mangler forskellige steder – nøjagtigt som alle de elever vi underviser.

Folkeskolens danskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens danskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Prioritering af tiden

Jeg vil ønske, at vi blot ved nogle oplæg kan få lov til at vælge noget til og noget fra.  Differentiering handler om at ramme lige netop det niveau, hvor du bliver udfordret, og vi lærere underviser på forskellige trin og har kompetencer og personligheder i alle retninger. Vi kan ikke alle få noget ud af de samme oplæg gang på gang, men alternativet er naturligvis en økonomisk udfordring for skolen.

Jeg sad til ét oplæg i løbet af ugen og tænkte, at det her havde jeg helt styr på, og at der ikke kom noget nyt under solen for mig. Til gengæld var jeg opslugt af et andet oplæg, som jeg havde lyst til at høre meget mere om. Jeg er med på, at det selvfølgelig ikke skader at høre noget jeg ved i forvejen, men jeg har også lyst til at få så meget ud af det, som jeg kan.

Vi skal ramme vores elever lige, hvor de er og dygtiggøre dem alle på mange forskellige niveauer. Hvorfor bruger vi ikke nogle gange den samme tankegang overfor lærerne?