Folkeskolens danskrådgiver
Blog
Lærernes manglende trivsel
Slår man ordet trivsel op i ordbogen støder man på følgende definition: ’Et udtryk for et velbefindende, der giver det enkelte menneske følelsen af overskud, gåpåmod, handlekraft og glæde ved livet’. Kan vi tale om, at lærerne er i trivsel lige nu?
Foto: Byronv2/Flickr.com
Følelsen af overskud?
Der skal forberedes til 27 lektioner om ugen. Derudover skal der skrives diverse udtalelser, netværksmøder skal afholdes, forældrehenvendelser skal besvares, diverse konflikter skal løses og meget mere. Siden reformen har jeg på intet tidspunkt haft følelsen af overskud i mit job som lærer.
Alligevel er jeg stolt, af det jeg præsterer, og jeg kan stadig lide mit job – men jeg kigger (meget) langt efter overskudslærerne.
Gåpåmod og handlekraft?
Hvor meget skal vi stå model til? Hvor meget kan/skal vi blive ved med at komme med og råbe op om, før vi får rimelige vilkår? Jeg er stolt af det gåpåmod, jeg trods alt møder i min hverdag blandt mine kollegaer. Vi knokler hver dag for at leve op til vores egne og andres krav om at præstere den gode undervisning – men lyset i øjnene er ikke lige så skarpt, som for fem år siden.
Glæde ved livet?
Jeg er stadig stolt af at være lærer. Jeg tænker hver dag, at jeg gør en forskel for en masse børn, men jeg må indrømme, at glæden ved at tage på arbejde med de vilkår, vi arbejder under er dalet gevaldigt. Jeg kan ikke nå det, jeg gerne vil, og derfor er glæden i mit job ikke den samme længere.
----
Jeg tror, vi er mange, som savner fleksibilitet, tid til forberedelse, tillid fra omverdenen, færre administrative årlige nye tiltag, flere handlemuligheder i forhold til inklusions udfordringer osv. osv.
En hel del ting har forandret sig, og det er skam fint nok. Men flere af tingene bærer præg af så voldsomme forringelser for alle, der er involveret i skoleverdenen – lærere, elever og forældre.
Tankerne omkring skolen i disse år centrerer sig om målstyring og tests, og tankerne er udtænkt af folk langt fra klasselokalerne. Lærerne bliver ikke hørt, men decimeres derimod til marionetter i et politisk spil, hvor resultater – og ikke trivsel – er i fokus.
Kvalitet er et hurra-ord, som ingen kan være uenige i, at vi skal frem mod, men vejen derhen vælger man disse år at lægge uden lærernes hjælp.
Vi skal have lærernes trivsel og inddragelse tilbage på skemaet….