Folkeskolens danskrådgiver

Blog

Læsekoden out-brander matematikken

Bogstaverne er nummer ét og tallene er nummer to. Sådan er rækkefølgen i min datters 1. klasse, og det ses også tydeligt i forhold til hendes engagement i fritiden med veninderne, hvor der flere gange om ugen bliver kreeret minibøger inde ved skrivebordet. Men er det den rigtige prioritering, eller skal der udlignes mere mellem bogstaver og tal allerede i indskolingen?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: Robbie/Flickr.com

Søndag eftermiddag sidder jeg sammen med min datter og laver matematiklektier. Flere af tallene vender den forkerte vej, og vi snakker om måden tallene vender på, og hvad de arbejder med lige nu i klassen. Hun udbryder ret hurtigt:

Folkeskolens danskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens danskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

”Det er kedeligt med de tal – jeg kan bedre lide bogstaver, de kan sige noget, når jeg sætter dem sammen”.

Bogstaverne fylder klart mere i min datters hoved, end tallene gør. Hun er ved at knække læsekoden, og det fylder for hende og os som forældre, så vi helt kan glemme vigtigheden i de magiske tal.

Brug matematikken i hverdagen

”Prøv at få matematikken integreret mere ind i jeres hverdag”, sagde min datters matematiklærer til forældremødet. "Brug den, når I laver mad sammen, når I deler pizzaen til aftensmad eller samler æbler op i haven."

Jeg er selv dansklærer, så det er nok meget naturligt, at bogstaverne fylder mere herhjemme end tallene, men jeg må ikke glemme den store betydning arbejdet med tallene har. Det kan godt være, at de ikke kan sige så meget, når de bliver sat sammen, men vigtigheden af forståelsen må man ikke tage fejl af.

Dansk har i mange år haft en stærk branding i indskolingen – simpelthen fordi begrebet ”at knække læsekoden” er til at tage og føle på. Det er super konkret.

Matematikken derimod introducerer flere regnearter fra start, og ingen stjerne lyser så skarpt i faget, som læsekoden gør i dansk.

Derfor må vi forældre være med til at italesætte fagene på lige fod i hjemmet – også hvis det modsatte end hjemme ved os skulle være tilfældet. Det er fint at have et yndlingsfag, men vægtningen af italesættelsen bør være balanceret.

Så måske min datter og veninderne skal begynde at lave små matematikbøger til hinanden de næste uger...