Folkeskolens danskrådgiver
Blog
Lejrture er en vigtig del af relationsarbejdet
"Kære Trine og Jonas. Tak for skønne, glade billeder fra København. Tak for at give ungerne sådan en fantastisk tur. Vi fik en begejstret og træt dreng hjem. Og tak for i det hele taget at lave rigtig god skole for ungerne”.
Foto: Flickr.com/woodley
Jeg er netop hjemvendt efter tre dage i København med hele vores 8. årgang. 60 elever og seks lærere har besøgt hovedstaden med alt det fantastiske denne skønne by kan tilbyde.
Ovenstående mail fra en forælder efter turen forstærker min overbevisning om vigtigheden ved lejrture.
Relationerne bliver dyrket på en helt anden måde både elever, lærere og kollegaer imellem.
For tre år siden prioriterede vores skole ikke lejrture. Økonomien var simpelthen ikke til det. Heldigvis er der igen fundet midler, og hvor er det vigtige dage, timer og minutter med eleverne. At få lov til at være sammen med sine elever på en anden måde end blot den almindelige daglige undervisning i klasselokalet er ubeskrivelig værdifuld.
Relation før læring
Mange undersøgelser vedr. elevers trivsel og læring peger på vigtigheden i den gode relation lærer og elev imellem. Relationen skal være på plads inden læringen kan finde sted. Lejrture er én af mange nøgler til relationsarbejdet.
Hvor er det en gave, at have så mange intense timer med fokus på det sociale og umiddelbare samvær, og hvor det faglige kommer mere i baggrunden.
At forældrene så oven i købet også kan se og påskønne ens arbejde er endnu en gevinst ved disse ture.