Folkeskolens danskrådgiver

Blog

Lysten til at lære

Som lærer i snart 13 år ser jeg en stor forskel på især drengenes lyst til at lære i skolen. Jeg har haft en klasse med et klart undertal af drenge, som trak hinanden ned, når det gjaldt flid og indsats. Det var tydeligt, at kulturen blandt drengene i klassen var, at det at lave lektier hjemme eller bruge tiden fornuftigt i timerne ikke lå højt på deres ”to-do-liste”.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg skal skynde mig at tilføje, at jeg heldigvis også ofte støder på drenge, som i den grad kan tage fra i skolearbejdet – men jeg møder desværre også det modsatte. Hvordan kan det være, at det er drengene, der har sværest ved at finde motivationen frem? – og kan jeg som lærer gøre noget, der forvandler den manglende lyst til en naturlig lyst til læring?

I den omtalte klasse var det pigerne, der knoklede. Det var ikke nødvendigvis pigerne, som fik de bedste resultater på papiret, men de var i besiddelse af det glimt i øjnene, der klart viste, at de havde lyst til at lære – til at lære mere og blive klogere.

Folkeskolens danskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens danskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Alderen spiller en rolle

Naturligvis spiller alderen ind. Jeg modtog klassen i 6. klasse og så heldigvis en modning og en fremgang i lysten til at lære omkring 8. klasse.

Jeg er også med på, at min undervisning skal være praksisminded, jævnligt resultatorienteret og gerne med emner, der også fanger drengene. Dette er altid i mine overvejelser og en stor del af min dagligdag, og alligevel føler jeg, at drengene er lidt ”slukkede”.

Jeg er nysgerrig på, hvordan det kan lykkes en hel drengeflok at hive hinanden med ned. Min kollega og jeg havde mange snakke med både hele klassen og drengene alene i håbet om at få dem på banen omkring, hvordan vi skulle få en kulturændring i klassen.

Jeg har ikke oplevet det før med en hel klasse. I år har jeg også modtaget en ny 6. klasse, og der er der masser af drenge, som giver den en skalle med skolearbejdet.

Der er ikke larm i klassen, og de stillede opgaver bliver ofte forsøgt løst. Men gnisten er der ikke – det virker mekanisk og lysten er der ikke.

Hvor finder jeg den, så jeg kan give den videre til mine drenge?