Folkeskolens danskrådgiver

Blog

Min manglende tid rammer nye lærere

Efter sommerferien har vi, som så mange år før, budt velkommen til nye kollegaer. Nogle af dem har mange år på bagen, mens andre sidder på et lærerværelse for første gang med ansvaret for egne klasser. Som erfaren lærer vil jeg gerne dele ud af mine erfaringer, men her spiller manglende forberedelsestid ind som en væsentlig faktor.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: Pixabay.com/google

Én af mine nye kollegaer er ikke uddannet i dansk til udskolingen men i stedet til indskolingen. Ikke desto mindre er hun ansat til at undervise en 8. klasse i dansk.

Folkeskolens danskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens danskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Jeg er vild med hendes drive, gå-på-mod, spørgsmålene – både de undrende omkring skolens prioriteringer og om alt det faglige, som aldrig er afprøvet før..... og hvor vil jeg ønske, at jeg har oceaner af tid til at sætte mig ned og fortælle, hvad der fungerer for mig, hvilke erfaringer jeg har gjort mig, og hvilke prioriteter jeg valgte, da jeg var ny lærer.

Hvordan skal undervisningen tilrettelægges?

For det, jeg kan mærke hun mangler, er ikke en årsplan eller bestilling af materialer. Det handler om, hvordan der undervises i de enkelte tekster, hvilke fagbegreber eleverne skal lære og hvordan disse bliver implementeret i en varieret undervisning. For hvor finder man som ny udskolingslærer lige det?

Der er rigtig mange fagportaler med gode opgaver, som eleverne skal løse, men den form for mentorordning, som er så fantastisk effektiv, den er seriøst udfordret på tid disse år.

Der er så megen viden omkring eksempelvis udskoling, som ikke står nedskrevet nogle steder – da den ganske enkelt er for omfangsrig.

Mentorordningen er vigtig

Derfor er mentorordningen så befordrende for nye kollegaer, som har gavn af at følge forberedelse, udførelse og evaluering i det pædagogiske og faglige felt.

Udfordringen for mig er tiden til ’alle de løse spørgsmål’, som ofte bliver stillet især i pauserne, hvor jeg er til rådighed. Dem som opstår spontant og ikke nødvendigvis i en planlagt mentor-samtale.

Jeg vil gerne dele ud, men hvor finder jeg tiden til det?