
Folkeskolens danskrådgiver
Blog

Mus-samtalen: Mere fokus på udviklingsdelen
Januar eller februar måned er ofte lige med den årlige mus-samtale hos den nærmeste leder. Jeg efterlyser en ny tilgang til samtalen, da den ofte blot ender i en times snak om trivsel og ønsker til næste skoleår. For mig at se fylder udviklingsdelen alt for lidt.
Foto: Pixabay/google.com
Mine mus-samtaler har stort set altid været en behagelig times samtale, hvor mine forskellige ledere i tidens løb har lyttet anerkendende til mine glæder og frustrationer ved lærerjobbet. Jeg må dog indrømme, at jeg savner at samtalen kommer et spadestik dybere ned.
I mine samtaler har der, i hvert fald i mine øjne, været fokus på alt for mange punkter. Min leder og jeg berører svagt mange ting uden rigtig at komme i dybden.
Kunne man måske med fordel have ét fokuspunkt hvert år, og så komme mere i dybden med det?
Udviklingsønsker
Det er vigtigt at pointere, at jeg altid har følt at mine ledere har lyttet og givet mig taletid – alligevel føler jeg ikke at ordet MUS (medarbejder – udviklings – samtale) kommer meget i spil. Med skolernes stramme økonomi, tidens pres fra oven og en skolereform, der stadig bløder – ja, så er der mange ønsker, jeg kunne afgive til min leder hvert år. Men ét er ønsker, noget andet er realitet, og når jeg efter hver mus-samtale modtager det årlige referat til underskrivning ved jeg bare, at mine ønsker om udvikling vs. de aftaler, vi reelt kan lave sammen, er milevidt fra hinanden – endnu engang…