Folkeskolens danskrådgiver

Blog

Når ambitionerne tager overhånd for de unge piger

Vi har dem alle sammen i undervisningen. Eleverne som stræber efter de høje karakterer og som altid er forberedte ud til fingerspidserne til diverse prøver, oplæg og lign. Det er hårdtarbejdende unge, som desværre til tider knækker halsen på deres alt for høje ambitioner.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: Charly W. Karl/Flickr.com

Eleverne med de tårnhøje ambitioner repræsenterer begge køn. Alligevel oplever jeg et klart flertal af piger, hvor flere knækker nakken på deres søgen efter at opnå det perfekte.

Folkeskolens danskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens danskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Hvordan klæder vi de unge på, så de også lærer at sige ”at nu må det her være godt nok”?

De omtalte elever har altid lavet lektier, de arbejder super eksemplarisk i timerne og bidrager med et højt fagligt niveau – de er med andre ord fantastiske at have i en klasse.

Pigerne har brug for støtte

Men ét er deres ambitionsniveau – noget andet er hvordan jeg passer godt på disse elever. De stræber efter det højeste tal efter hver prøve, test og aflevering, og når resultatet udebliver, oplever den enkelte stor frustration og nærmest sorg. Udfordringen er også ofte, at disse piger ikke kun har høje forventninger til dem selv i skoleregi, men bestemt lige så høje på den private arena i form af udseende og kropsideal, venindebase, familie mv. der skal fungere optimalt.

Vi skal finde en vej til at passe på disse perfektionistiske piger. Det er ofte dem, vi som lærere lige sætter til at hjælpe/støtte en elev, der er inde i en svær social periode, dem der frivilligt melder sig til at opvarme klassen inden en danselektion, og dem der gerne vil fremvise deres analyse ved tavlen.

De sunde ambitioner

Vi kan til tider glemme også at passe på de ambitiøse elever. Disse hårdarbejdende unge mennesker kan ikke kapere alt – selvom det til tider kan virke sådan. Vi skal som lærere hjælpe dem med at sige nej nogle gange – og udvælge andre elever.

Vi skal også gennem samtale hjælpe dem frem mod deres ”sunde ambitioner”. Trække dem ud af deres instagram-, snapchat- og facebook-verdener og over i nogle velbegrundede tanker om, hvad de i virkeligheden føler er vigtigt. På den måde kan man muligvis nærme sig færre mål og dermed stress-reducere en smule.

Ambitioner er vigtige –  men det må ikke tage overhånd.