Folkeskolens danskrådgiver

Blog

Når der går ”Højlunds forsamlingshus” i forældremødet

Her til aften er jeg kommet hjem fra et forældremøde, hvor bølgerne gik højt. Det handlede dog ikke om undervisning, læreransvar eller andet lærer/forælder-relateret.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: Pixabay.com/google

Når et forældremøde er gået godt, er det fordi, jeg som ansvarlig for mødet har fået afleveret mine budskaber, skabt en kontakt med forældrene og svaret på eventuelt opklarende spørgsmål. Der kan også være forekommet en respektfuld og udviklende dialog vedr. alkohol, mobilpolitik eller mobning. Et godt forældremøde giver både mødeholderen og tilhørerne ro i sjælen. Der er styr på tingene!

Folkeskolens danskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens danskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Mit møde her til aften udviklede sig ikke på grund af mig eller min kollega. Forældrene er meget tilfredse med vores indsats, og eleverne er i bedring efter et par svære år som klasse.

En anderledes lærerrolle

Til gengæld var nogle af forældrene udfordrede sammen. Flere afbrød hinanden undervejs, de afbrød mig og irettesatte hinanden på kryds og tværs.

Jeg har stor forståelse for en sådan forældregruppe, der gennem mange år har oplevet deres børn have et hav af forskellige lærere. Der har manglet ro i sådan en grad!

I forhold til tidligere møder i denne klasse gik dette fint, lod jeg mig bagefter fortælle, så vi er klart i udvikling. Men jeg lagde alligevel mærke til en rolle, som vi lærere skal være dygtige til at tage på os, selvom den er svær.

Når der går Højlunds forsamlingshus i mødet, og de verbale ytringer fyger over bordene, så skal jeg træde i karakter. Jeg har dog ikke min vanlige faglige frakke på. I stedet må jeg iføre mig en Clement Kjersgaard-blazer eller en Niels Højlund-fleece.

Jeg skal pludselig tage trykket og guide diskussionerne på ret kurs og runde punkter af, som ikke lige lader sig slukke.

Vær’ godt forberedt

Derfor er det vigtigt at ruste sig til en sådan aften, når jeg har den viden i forvejen. En god dagsorden, et mentalt udsnit af potentielle scenarier samt en tidsplan for punkterne er en god idé.

Samtidig kan jeg overveje, om det er en bedre ide at debattere i mindre grupper. De store forsamlinger kan være vanskelige at kontrollere.

Alt i alt skal jeg berede mig på at komme i spil sådan en aften. Langt de fleste aftner går heldigvis rigtig godt.

Så kridt skoene og klargør dig, når det bliver udfordrende. Vær ikke bange for mødet, men se det som en mulighed for at udvikle sider hos dig selv samt forældrene.