Folkeskolens danskrådgiver

Blog

Når det ukendte blandes med det kendte

Når den ældre litteratur møder den nymoderne musikvideo! Inspirationen til denne blog kom, efter jeg i dag læste Malene Storms tanker om indholdet i hendes kommende årsplan. Det gav mig lysten til at beskrive mit nuværende danskforløb i min 6. klasse.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: Flexspan/google.dk

Ældre litteratur i dansk i en 6. klasse med krudt bag i er ikke ligefrem det forløb, jeg glæder mig allermest til at få skudt af fra årsplanen - men det har mit indeværende forløb (måske) vendt op og ned på.

Folkeskolens danskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens danskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Som Malene beskriver i hendes blog, så er det både vigtigt at gribe fat i materiale fra elevens nuværende tid, men også at lære og diskutere tidens tekster fra en anden tid, end den eleverne selv lever i.

https://www.folkeskolen.dk/609247/reality--det-er-det-vigtigste-i-danskundervisningen

Det ældre med det moderne

Efter flere snakke kom mit årgangsteam og jeg på en ny og anderledes idé med at arbejde med ældre litteratur.

Vi udvalgte 11 gamle sange/salmer fra starten af 1900-tallet og lidt frem. Eleverne blev inddelt i grupper og skulle så vælge den sangtekst og melodi, de bedst kunne lide. Derefter kom de på arbejde. Roller skulle fordeles, locations skulle vælges, storyboard skulle færdiggøres – for ud fra den valgte ældre tekst skulle der komme en musikvideo ud i den anden ende. Den valgte ældre tekst skulle altså forvandles til en musikvideo.

Eleverne er lige nu i gang med at filme. De bruger iMovie, hvor de så lægger musikken (fundet på youtube) ind over deres forskellige scener. Dvs. at eksempelvis lægges ”Marken er mejet” som sang ind over elevernes egne billeder.

I dette forløb har mine elever mødt op med en helt anden interesse og energi for den ældre litteratur. Lige pludselig glemmer de, at de arbejder med gamle sangtekster, som i deres optik er ukendte og knap så interessante, fordi de blander det med en kendt og mere nymoderne genre.

Jeg glæder mig til at se de færdige resultater i næste uge…