Folkeskolens danskrådgiver

Blog

Når klasselæreren til næste år allerede er valgt

For et par uger siden kom min datter hjem fra skole og fortalte, at nu vidste hun allerede, hvem de skulle have som klasselærer til næste skoleår. To lektioner hver fredag er deres kommende lærer med på sidelinen, for at både lærer og elever lærer hinanden at kende. Dette er efter min mening en aldeles fremragende prioritering!

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: Cookbookqueen/Flickr.com

Det er noget af et spring at forlade børnehavens trygge rammer for at starte i skole. Selvom skolen i den grad klæder de nye 0. klasser godt på, så er der bare ikke de samme antal øjne og hænder til børnene.

Folkeskolens danskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens danskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

24 nye ansigter i klassen, en ny matrikel og en ny lærer/pædagog, som skal starte det hele op og ”lære dem gå i skole”.

Nu viser kalenderen december, og om tre dage er der juleferie. Et halv år der er gået stærkt.

Nye bånd er allerede knyttet, følelsen af at kende skolen/SFO’en begynder at melde sig og trygheden ved læreren/pædagogen er i den grad til at få øje på.

Trygheden er vigtigt

Men efter 0. klasse kommer 1. klasse og det betyder allerede et nyt skift på lærersiden. Nu kendes lokalerne og klassen, men uvisheden om den kommende lærer forbliver ofte uvist til hen i maj måned.

Flere skoler har dog prioriteret, at den kommende lærer i de mindste klasser skal lære klassen at kende i god tid inden klokken ringer til sommerferie.

Jeg var positiv overrasket over, at min pige allerede blev præsenteret for sin nye lærer langt over en måned før jul, og jeg mærker allerede flere gode referencer til hende gennem snak, leg, højtlæsning og bogstavsammensætning.

Det er et fremragende tiltag, og ser jeg på det udefra, er dette en luksus ikke alle skoler vil/kan prioritere økonomisk. Men tanken er god, og der tages i denne situation hensyn til de mindste og nok mest sårbare på skolen – børnehaveklasserne.

Forudsigelighed er vigtigt, og derfor bliver man i de yngre klasser som regel også holdt mere i hånden både som forælder og barn gennem bl.a. ugeplaner, forudsigelige hverdage og få kendte voksne dagen lang.

Dette ændrer sig med tiden, men lige nu lever jeg med en god følelse i maven – for alt det nye til næste skoleår virker slet ikke så nyt mere.