Folkeskolens danskrådgiver
Blog
Når kollegaer også er forældre på skolen
På de fleste skoler er der medarbejdere, som har egne børn på skolen. Men det kan til tider være svært at være professionelle i forhold til at kunne skelne mellem det at være kollega og forælder på lærerværelset.
Foto: Pixabay.com
Når min kollega har sygt barn, har spørgsmål til min undervisning eller noget andet privat anliggende, foretrækker jeg, at dette skrives til mig på platformen aula. Han/hun skal ikke komme på lærerværelset og udveksle personlige ting om sit barn.
I denne arena er vi professionelle sammen.
I vores mailkorrespondance derimod, kan jeg modtage personlige oplysninger om barnet, og jeg kan i særlige situationer ringe op og tage en uddybende snak.
Kollega eller forælder?
Ét er hvor mine grænser går, men noget andet er, hvordan virkeligheden kan udvikle sig.
For hvordan beder man en kollega om at benytte de rette kanaler, når vedkommende nu har konstant adgang og måske noget, der brænder på?
Hvordan undgår jeg at der opstår relationelle udfordringer i mit virke på lærerværelset?
En god ide er at være tydelig fra start. I mit job har jeg endnu ikke stødt på mange udfordringer, men det at være opmærksom på faldgruberne i netop dette felt, har hjulpet mig mod mange gode oplevelser indtil videre.